Har du handlet her, bør du bytte passord og muligens sperre kredittkortet ditt.
Har du handlet her, bør du bytte passord og muligens sperre kredittkortet ditt.Vis mer

Sonys PSN-tjeneste hacket

77 millioner brukerkontoer kan være på avveie.

PlayStation-eiere som hadde gledet seg til å spille på nett i påsken fikk seg en kjedelig overraskelse, for den 20. april gikk tjenesten ned uten annet enn en feilmelding.

Mange medier har henvendt seg til Sony om hva som skjedde, men selskapet har lenge vært tause om den egentlige årsaken til hvorfor PSN gikk ned. Noen antok at opprørsgruppa Anonymous hadde gått til angrep på tjenesten, men det viste seg ikke å være tilfelle.

I et offisielt blogginnlegg fra PlayStation-bloggen har Sony nå gått ut med informasjon om at uvedkommende har fått tilgang til brukerdatabasen til PSN, og at tjenesten derfor ble midlertidig avslått. Deler av tjenesten forventes på nett igjen om en uke.

Og det er ikke lite inntrengerne har fått med seg. PSN-tjenesten omsetter for rundt tre milliarder kroner i året og har 77 millioner registrerte brukere verden over. I Norge er PlayStations popularitet på konsollmarkedet også svært høy sammenlignet med resten av verden (37% markedsandel på spillsalget i 2010), og Sony har solgt 300.000 enheter av sin nyeste spillkonsoll her til lands, i følge tall fra Elektronikkbransjen.

I blogginnlegget opplyser Sony om at følgende data kan være stjålet om hver bruker:

  • Navn
  • Adresse (inkl postnummer og land)
  • E-postadresse
  • Fødselsdag
  • Kjøpshistorikk
  • PSN-brukernavn
  • Passord (!)
  • Sikkerhetsspørsmål og svar (!)

Sony utelukker heller ikke at brukernes kredittkortdetaljer også har lekket (kortnummer + utløpsdato, men ikke sikkerhetskode).

Med andre ord – har du brukt den samme epostadressen og passordet som du bruker overalt ellers, er du nødt til å handle umiddelbart. Bytt passordet ditt på alle andre nettjenester!

Viktig artikkel: Du burde bytte passord

Vær også på vakt i forhold til at uvedkommende kan kontakte deg og utgi seg for å være fra Sony (enten via epost eller telefon) og spørre deg om flere detaljer (f.eks. den manglende sikkerhetskoden på kredittkortet ditt). Sony vil aldri kontakte deg og be deg om personopplysninger av denne typen.

Er du ekstra forsiktig, sperrer du også kredittkortet ditt og ber banken om et nytt, men følg i det minste med på utskriften i tiden fremover slik at du raskt kan fange opp om du blir svindlet.

Sony har leid inn et eksternt sikkerhetsfirma som skal undersøke videre på hva som har skjedd, men kritiseres nå fra flere hold for å ha holdt dette tett inntil brystet i flere dager.