<B>SPEKTAKULÆR OPPLEVELSE</B>: Tenk om du kunne nyte målene i EM fra alle vinkler? Det er nettopp hva Intel jobber med for fremtidens sportssendinger. Mye av teknologien er allerede på plass. Foto: INTEL
SPEKTAKULÆR OPPLEVELSE: Tenk om du kunne nyte målene i EM fra alle vinkler? Det er nettopp hva Intel jobber med for fremtidens sportssendinger. Mye av teknologien er allerede på plass. Foto: INTELVis mer

Snart styrer du kanskje kameraene selv - fra sofakroken

Intel viser hvordan fremtidens sportssendinger kan arte seg.

SILICON VALLEY: Å se en sportsbegivenhet på TV er som regel en ganske statisk og predefinert opplevelse. Som seer har du ingen påvirkning på hva som er i fokus, du må følge samme kamera og vinkel som alle andre seere.

Dette har Intel lyst å gjøre noe med.

Som i The Matrix

Det hele startet med at Intel kjøpte opp Replay Technologies tidligere i år. Det israelske teknologiselskapet har de siste årene spesialisert seg på 360-graders stillbilder, ikke ulikt de velkjente pistolskudd-scenene fra kultklassikeren The Matrix fra 1999.

Som i filmen plasseres først en rekke kameraer i en ring rundt begivenheten. Deretter tar alle kameraene et bilde samtidig. Til slutt sørger programvare og algoritmer fra Replay Technologies for å lage sømløse overganger mellom bildene, slik at resultatet blir som å se en film med statisk innhold.

Slam dunk i 360 grader

Teknikken har allerede blitt demonstrert under TV-overføringer fra basketballkamper i NBA, der det ble benyttet 28 UHD-kameraer plassert i en ring rundt banen. Plutselig kunne produksjonsselskapet vise dunking fra alle vinkler - i form av glidende video.

Denne videoen viser hvordan det ser ut i praksis:

Bare begynnelsen

Dette kan virke imponerende nok, men det er bare begynnelsen, lover Intel. I et blogginnlegg røper selskapet at de jobber med at du i fremtiden selv kan bestemme synsvinkel når du ser på fotballkamper og andre store idrettsarrangementer.

Da Dinside var på besøk hos Intel tidligere i sommer, fikk vi demonstrert hvordan de med mus og tastatur sømløst kunne «fly» over en basketballkamp og pause høydepunktene, for deretter å betrakte dem fra alle vinkler.

- Vi kaller det FreeD - Free Dimensional TV, sa Achintya K. Bhowmik, en av innovasjonssjefene hos Intel.

Ekstremt krevende dataprosessering

Det er imidlertid mye som tyder på at det er et stykke igjen før du kan gjøre dette fra din egen stue. En av hovedårsakene er at det ligger svært tung dataprosessering bak hver eneste scene.

Ifølge Recode.net tar det i dag tre minutter og 30 servere å lage et 10 sekunders klipp ...

Intel er uansett overbevist om at dette vil se helt annerledes ut om noen år.

- Vil forandre spillereglene

INTEL-SJEFEN SJØL: Brian Krzanich forteller om Intel 360 Replay under Lenovo TechWorld 9. juni i år. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


Intel-sjef Brian Krzanich omtaler det som holder på å skje som den største endringen i idretten på over hundre år.

- Idretten er i ferd med å bli digitalisert. Alt vi vet og kjenner til om dekning av sportsarrangementer er i ferd med å forandre seg. Vi kan allerede nå fange og behandle hver minste detalj som en datamengde, for så å kringkaste den i sanntid, sier han.

- Og det kommer til å bli bedre. Teknologien vil utvikle seg og bli mindre og mindre, knuse dataene raskere, og den vil finnes overalt. Jeg tror også dette kommer til å bety mye for dømmingen av konkurranser. Var virkelig ballen i bakken? Tråkket han på linjen? Uansett hvilken idrett det er snakk om, vil digitaliseringen forandre spillereglene.

Dinside skal selvfølgelig være på ballen og fortelle deg om utviklingen videre.

Flere videoeksempler finner du hos Intel.

Flere ferske saker om ny teknologi på Dinside.no