Slik unngår du Powerpoint-tabben

Publikum mumler. Svetten siler. Hvordan kunne dette skje?

Hittil i min jobbkarriére har jeg vært vitne til det flere ganger: Noen som skal holde foredrag, men som på en eller annen måte tabber seg ut.

Det kan være at den bærbare PC-en hans ikke vil koble seg opp, at han er tom for batteri, at bildet ikke lar seg tilpasse riktig eller at han plutselig får en MSN-melding nede i høyre hjørne som slett ikke egnet seg for allmennheten.

Er du av dem som blir ekstra stresset av slike ubehageligheter?

I så fall bør følgende tips fra nettstedet Digital Inspiration være til god hjelp:

Les også: Slik bruker du Outlook smartere

Legg presentasjonen på en USB-pinne

Du vet aldri når maskinen din kan finne på å streike, eller om arrangøren helst ser at du bruker maskinen som er koblet opp i lokalet. Du har heller ingen garanti for at det er nettilgang dit du skal, så å ha den på Gmailen eller FTP-serveren på jobben er heller ingen garanti.

Vis mer


Kopier presentasjonsfila på en USB-pinne som du har på innerlomma - den kan du stikke inn i en hvilken som helst PC.

Legg viseren på en USB-pinne

Hvis du har laget presentasjonen i Powerpoint 2007 og brukt en fancy funksjon eller to, vil den sannsyligvis ikke vises riktig dersom det bare er Office 2000 eller 2003 på maskinen i auditoriet. Sørg derfor for at du også legger fremviseren på USB-pinnen. Den finner du her.

Bruk standardfontene, eller ...

Joda, den nye Calibri-fonten som følger med Office 2007 er fin den, men hvis maskinen du skal bruke ikke har Office 2007, har den sannsynligvis heller ikke den fonten. Gjør det safe - bruk Arial eller Times New Roman, som finnes på alle maskiner, og lag heller grafikk av det du eventuelt måtte finne på å skrive med en annen font.

Artikkelbildet er en modifisert utgave av dette bildet, tatt av Flickr-bruker Scott Schram (CC) Vis mer


Hvis du absolutt vil bruke en av de fine fontene du har lastet ned, må du også be Powerpoint om å putte disse filene inn i presentasjonen. Det gjør du ved å gå inn på verktøy->innstillinger, og under lagre-flippen huke av for legge ved TrueType-fonter.

Les også: 20 fantastiske fonter med ÆØÅ

Bruk marger

Ikke alle projektor/lerret-oppsett er optimale, og ofte blir bildet klippet litt i kantene. Det bør du tenke på når du lager presentasjonen - la det være litt slingringsmonn i kantene, så slipper du tabben der teksten blir kuttet litt her og der.

Skriv stort

De som sitter bakerst ser ikke alltid like godt hva det står, og jeg har mang en gang vært vitne til mumling blant publikum når det har blitt FOR mye og liten tekst. Bruk minimum størrelse 24 til vanlig tekst. Hvis du MÅ bruke mindre fonter, bruk Verdana som går for å være den mest leselige fonten i liten størrelse.

Bruk farger med kontrast

Husk at presentasjonen vil se annerledes ut på et lerret - spesielt vil bildet være mer lyssvakt, og kontrastene vil ikke komme like godt frem. Bruk kontraster. Ikke skriv med grønn tekst på grå bakgrunn osv - mange presentasjoner blir ødelagte av slik uforsiktighet. Husk også at ikke alle ser like godt som deg.

Vis mer


Slå av avbrytelsene

Det tar seg ikke godt ut når:
a) du får beskjed om ny e-post
b) du får melding på MSN
c) skjermbeskytteren din slår seg på
d) maskinen din går i strømsparemodus og kutter skjermen

Sørg for at dette og eventuelt andre tilsvarende ting er slått av.

"Hvis du blar litt tilbake..."

Det kommer alltid et spørsmål om noe som stod på side 11 når du har dratt igjennom hele presentasjonen, men hvis du har glemt å nummerere lysbildene, går det med unødvendig mye tid for å finne frem til rett bilde, og det kan i tillegg gjøre deg litt stresset.

Les også: Slik er iWork '08

Utskriftsvennlig

Sjekk hvordan utskriften blir seende ut ved å bruke vis->gråtoner. Dette er det mange vil se hvis de vil skrive ut presentasjonen din (gitt at de får den av deg, se neste punkt), så sørg for å tilpasse fargene slik at det ikke blir uleselige områder når du ser på den i gråtoner.

Del som PDF

Office-dokumenter inneholder ofte versjonshistorikk, røde krøllstreker fordi ordene ikke ligger i ordlista, dine notater og andre ting som det ikke er så proft å dele. Skriv ut i PDF-format, for eksempel ved å bruke Adobes save as PDF-utvidelse til Office.

Artikkelen ble første gang publisert desember 2007

Hvis du trenger enda flere tips til hva du bør unngå:


Kilde: Digital Inspiration