Slik skal Google knuse Facebook

Ryktene skal ha det til at Google snart vil lansere Prosjekt Maka-Maka.

Sosiale nettjenester er god butikk.

I hvert fall dersom vi ser på det som skjedde i forrige uke: Microsoft kjøpte 1,6% av aksjene i Facebook for $240.000.000, som med andre ord verdsetter selskapet til vanvittige 15 milliarder dollar.

At Mark Zuckberg, Facebooks grunnlegger, avstod fra å selge Facebook for en milliard dollar til Yahoo! for en tid tilbake, var med andre ord ikke det dummeste han har gjort.

Som en følge av dette oppkjøpet, får Microsoft lov til å levere annonseløsningen på Facebook, som nå har over 41 millioner registrerte brukere. Men ikke bare det - brukerne har også lagt igjen så mye informasjon om seg selv at annonsørene fryder seg. "Målrettet" er bare forbokstaven.

Mark Zuckerberg (23) er mannen bak Facebook; et selskap som verdsettes til flere titalls millarder kroner. Vis mer


Så - hva gjør Google? De tapte riktignok budrunden mot Microsoft, men har selvsagt ikke tenkt til å se på at erkerivalen får en så fet kontrakt uten å gjøre noe annet lurt.

Prosjekt Maka-Maka

Ryktene er riktignok nettopp det - rykter, men de skal i hvert fall ha det til at Google like gjerne har tenkt til å ta tyren ved hornene og gjøre om mange av sine nettjenester til en gigantisk sosial nettjeneste; et prosjekt som går under kodenavnet Maka-Maka. Mest sannsynlig som en referanse til "venn" på Hawaiisk og ikke til halvlugubre Anime-filmer.

Google eier allerede Orkut; en sosial nettjeneste som ikke er så kjent for oss nordmenn, men som ble startet allerede i 2004. Brukermassen er faktisk større enn hos Facebook, men rundt 2/3 av brukerne er fra Brasil. I følge nettjenesten Alexa.com ligger Orkut to plasser bak Facebook på listen over de mest besøkte nettjenestene.

Orkut er Googles sosiale nettjeneste, som blant annet er veldig stor i Brasil. Vis mer


I tillegg har Google veldig mange andre tjenester som kan integreres under en sosial paraply, for eksempel iGoogle (startside), Gmail (epost), GTalk (lynmeldinger), Google Calendar (denne tar du) og Google Reader (RSS-leser). Sistnevnte står i følge Zdnet.com også foran en liten oppgradering, der man blant annet kan få anbefalt RSS-strømmer som andre har tagget med stikkord man selv er interessert i. Nylig kjøpte de også mikrobloggingstjenesten Jaiku, og som de fleste har fått med seg, eier de også YouTube.

De mest populære nettsidene i verden (faksimile fra Alexa.com) Vis mer


Åpner opp

Det viktigste blir imidlertid at Googles nye {API}-er gjør at Google åpner sine applikasjoner for tredjepartsutvikling i større grad enn Facebook. I følge det amerikanske nettstedet Techcrunch.com kommer Google i første rekke til å åpne opp Orkut og iGoogle for å tillate tredjepartsutviklere å koble sine applikasjoner mot tjenestene - begge veier.

Blant annet vil motoren som ligger i bunnen av Google Reader utvides til å kunne lage aktivitetsstrømmer fra andre nettapplikasjoner, og applikasjoner som utvikles mot Googles tjenester vil derfor også kunne porteres til andre nettsteder.

I følge Techchrunch er Google er noen dager forsinket med prosjektet, men at de allerede i slutten av neste uke vil annonsere et API til Orkut, sammen med noen dusin applikasjoner som allerede er utviklet av tredjeparter - ikke ulikt de som finnes på Facebook (Flixter, iLike etc.). Som følge av ryktene har Google-aksjen også steget med over 7% den siste uka (na24).

Det blir med andre ord spennende å se hva som skjer i web2.0-verdenen fremover, for er det ett selskap med forutsetninger for å vinne de sosiale brukerne, så er det Google, som allerede sitter på mengder av informasjon om veldig mange. Facebook kan neppe overvinnes med "kom hit i stedet"-taktikken, så en utvikling av tjenester som allerede har mange brukere er definitivt veien å gå, eller som Techcrunch formulerer det: The real killer app for Google is not to turn Orkut into a Facebook clone. It is to turn every Google app into a social application without you even noticing that you’ve joined yet another social network.

Kilder: Techcrunch.com [link], Zdnet [link]