Slik sikrer du e-postadressen

Å måtte bytte e-postadresse er en møysommelig prosess. Det kan du unngå.

Enten du kun har én adresse for alt av e-post, eller du bruker flere, er det alltid en slitsom og langvarig prosess å bytte adresse.

Som regel har du gitt adressen til alle venner, bekjente, kontakter, organisasjoner, e-postlister, andre abonnementer, og listen fortsetter. Alt dette bidrar til at man risikerer å miste en god del informasjon i overfangsfasen.

Det beste hadde dermed vært om man slapp å bytte e-postadresse overhodet. Vi skal i det følgende gi deg noen tips til hva du bør og ikke bør gjøre hvis du ønsker å sikre deg mot slike situasjoner.

>> Les også: Slik bruker du Outlook smartere

Du bør ikke:

Vis mer

  1. Bruke e-postadressen du fikk av din internettleverandør: Når du opprettet et abonnement hos leverandør X fikk du gjerne e-postadressen, [email protected] Denne adressen har du kun midlertidig - så lenge du har abonnement hos vedkommende. Dermed vil et leverandørbytte også terminere adressen (etter en viss overgangstid). Dette kan også medføre at man vegrer seg mer for å bytte til en leverandør med et bedre tilbud, og er dermed regelrett holdt som gissel av sin egen e-postadresse.

  2. Bruke din jobb- eller skoles e-postadresse privat: Når du du forlater bedriften eller skolen ønsker du ikke å la din private e-post, samt kontakter, bli liggende igjen. I tillegg slettes gjerne også disse kontoene etter en viss tid. Typisk for universiteter er en overgangstid på ett år, mens bedrifter har ulike tilnærminger til denne problemstilllingen. Det er derfor en god ide å kun bruke jobb eller skolerelatert e-post til nettopp jobb eller skole, og dermed unngå privat bruk, selv om det gjerne kan være det enkleste alternativet.

Du bør istedet:

  1. Bruke en lett tilgjengelig e-postadresse: Hvis man skal bruke en e-post er regel nummer en at den skal være lett tilgjengelig uavhengig av hvilken datamaskin du bruker. Typisk vil en slik e-postadresse være å få tak i ved en av de nettbaserte e-posttjenestene (som Googles Gmail). Her vil du kunne få tilgang så lenge du har Internett tilgjengelig. Du har også god sikkerhet. Hvis du ønsker det kan du også knytte flere adresser til din Gmail-konto, og dermed bruke denne for all e-postkorrespondanse (du kan også velge å svare med adressen din mottatte epost ble sendt til).

    Uavhengig av hvilken e-posttjeneste du velger vil en nettbasert e-postadresse være et godt valg hvis du ønsker å bevare den over lengre tid. Velg også en aktør som har vært med en stund, og som har god lagringsplass. Dette skaper ekstra sikkerhet.

  2. Bruke en adresse som er enkel å huske: Den gamle hotmailadressen [email protected] var sikkert kul i sin tid da du var kongen i nettspillet Counter-Strike, men som kan være en relativt flau opplevelse å måtte bruke senere i andre sammenhenger. Eksempelvis når du søker på en jobb. En løsning er å opprette en adresse som både virker mer profesjonell og som er lett å huske. Du trenger ikke å ha et eget domene (selv om dette selvsagt ikke skader), men det holder å ha en enkel adresse. Dette kan eksempelvis være [email protected] Dermed vil du ha en adresse du med stor letthet kan oppgi i en hvilken som helst sammenheng, og samtidig vite at mottakeren fikk den med seg, husket den, og du slipper bismaken av flauhet i etterkant.

Med disse tipsene vil du kunne få en adresse som både vil være god nok for mange år framover, og du vil kunne samle alt på ett sted. Du vil slippe å bytte adresse og får en adresse som vil være god nok både blant venner og blant mer profesjonelle kontakter.

Hvis du ønsker litt ekstra profesjonalitet over adressen din kan du for litt over hundrelappen i året kjøpe ditt eget domene. Dette betyr at du kan sette navn på endelsen etter @. En adresse kan dermed kunne bli: [email protected] Du kan dermed også opprette slike adresser til alle i familien, hvis du ønsker det.

For deg som ikke ønsker å bruke penger på en slik løsning finnes det nok av gratis nettbaserte tjenester for e-post: Gmail, Yahoo Mail!, Windows Live Mail og mange, mange flere. Tidligere omtalte Zenbe er også et godt alternativ, og ser nå ut til å være åpen for alle.

3 tips til bruk av e-post:

E-post kan brukes til mye annet enn korrespondanse mellom personer. Under får du tre raske tips til litt mer utradisjonelt, men produktivt bruk av e-post, enten det er via en nettbasert tjeneste eller via ordinære e-postprogrammer.

  1. Oppgaver: Hvis det er noe du må gjøre kan du sende deg selv en e-post med oppgaven. Denne havner i innboksen og blir noe av det første du ser neste gang du sjekker e-posten. Merk gjerne med Oppgave: [oppgavebeskrivelse] i emnefeltet.
  2. Vis mer


  3. Bokmerker: Send en e-post til deg selv med adressen på siden, gjerne med en kort beskrivelse av nettsiden. Hvis du ønsker å gjøre mer ut av det kan du også legge til navn + noen stikkord. I Gmail vil du så kunne knytte alle bokmerker til en merkelapp (label), eksempelvis @Bokmerker (ved andre tjenester brukes gjerne mapper), og man kan så søke gjennom bokmerkene ved behov.

    >> Les også: Smartere bruk av bokmerker

  4. Notater: Hvis du ønsker å gjøre noen notater som du så kan ta fram senere, kan du enkelt gjøre dette ved å sende en e-post til deg selv. Disse kan også plasseres i en egen mappe eller tilknyttet en egen merkelapp (eksempelvis @Notater).