Slik blir XBox Live

Har internett-spilling på XBox noen fremtid? Snart lanseres tjenesten i USA, og vi ser på mulighetene.

15. november er dagen da XBox Live vil lanseres i USA, nøyaktig ett år etter at konsollen kom i butikkene. Denne teknologien er potensielt den mest interessante av alle konsoll-på-nett-satsninger. Microsoft er langt fra de eneste som prøver seg – Sega har hatt sin Dreamcast på nett tidligere, PlayStation 2 har muligheter for internettspilling, men foreløpig ganske begrensede og kun i Japan (lanseres i USA snart), og Nintendos GameCube kan også utstyres med bredbåndsadapter, men online-spill er ikke Nintendos førsteprioritering akkurat nå.

Ut av boxen

XBox er den eneste av dagens tre konsoller som har bredbåndsadapter innebygd. Du trenger med andre ord ikke å kjøpe noe ekstrautstyr for å koble deg til internett, men det kreves selvsagt at du har en fungerende bredbåndstilkobling.

Det som er svært praktisk er at konsollen også har innebygd harddisk, slik at det skal være helt uproblematisk å kunne laste ned ekstra brett og andre tillegg til spill. Vi får bare håpe at konsollspillutviklerne ikke begynner å etterligne sine PC-baserte kolleger, og slippe uferdige spill som må patches etterpå.

For å aktivere internett-funksjonaliteten, må du kjøpe en såkalt ”starter kit”. Den inkluderer programvaren som må installeres i XBoxen, 12 måneders ubegrenset tilgang samt et headsett som tillater stemmekommunikasjon. Denne pakken vil koste 50 dollar, som tilsvarer 385 kroner.

Seks spill vil være tilgjengelige på lanseringsdagen: NFL2k3 og NBA2k3 fra Sega, NFL Fever og Whacked fra Microsoft, Unreal Championship fra Epic og Ghost Recon fra Ubi Soft. Segas sportstitler var svært populære blant Dreamcasts brukere, og Microsoft håper suksessen vil gjenta seg.

Ytterligere 10 spill med støtte for Live-tjenesten skal lanseres innen utgangen av året, og i løpet av 2003 skal 50 spill lanseres. Blant disse er noen virkelig store titler: XBox-versjonen av Counter Strike, Star Wars Galaxies, Halo 2 og Phantasy Star Online.

Når får vi spille?

Det er selvsagt hyggelig for amerikanerne at de får tilgang til XBox Live-tjenesten allerede om tre måneder. Det store spørsmålet for europeiske spillere er naturligvis når teknologien kommer til Europa. Microsoft har foreløpig ikke kommet med noe informasjon om en lanseringsdato, men vi håper at det kommer mer informasjon på ETCS-messen i London i slutten av måneden.

Det er helt klart at Microsoft satser store penger på utviklingen av tjenesten. Spørsmålet er jo hvorvidt XBox eiere vil benytte seg av denne – men det at maskinen er utstyrt med harddisk og Ethernet rett ut av esken er en stor fordel, det innebærer jo færre utgifter for brukere. Det viktigste blir nok markedsføringen og et godt utvalg av spill som fungerer stabilt. Tilgangen til bredbånd er selvsagt også essensiell, da tjenesten krever det.

Vi har ganske stor tro på XBox Live. Teknisk sett høres det meget lovende ut, og er garantert det beste online-tilbudet av alle konsollene. Det gjenstår bare å se om brukerne synes det er like interessant.