Slik blir nye Need for Speed

De første detaljene om oppfølgeren til et av de mest populære bilspillene den siste tiden begynner å dukke opp, og spillet virker til å være mer enn bare et raskt kopi av originalen. Det ser faktisk veldig spennende ut, les hvorfor!

Slik blir nye Need for Speed

  1. Need for Speed: Underground 2 i bilder


Need for Speed: Underground ble en enorm suksess i fjor høst, ikke minst takket være den generelle populæriteten av modifiserte gatebiler, inspirert av filmer som Fast and the Furious. Need for Speed red på denne bølgen, og fanget stemningen av ulovlige gateløp, samtidig som der lot deg modifisere bilens utseende, alt dette med fet musikk i bakgrunnen. Spillet var flott, men vi hadde et par innsigelser - spillet var alt for begrenset når det gjaldt baner, og du hadde liten kontroll over hvordan bilen din ble oppgradert.

Mange av disse feilene bør være fikset i Need for Speed: Underground 2, som kommer allerede til høsten.

Først og fremst er spillet mye mer åpent enn forgjengeren. Området av byen du får tilgang til er fem ganger større, og flere bydeler åpner seg etter hvert som du gjør det godt i karrieremodusen. Du kan kjøre rundt i beste Grand Theft Auto-stil, og plukke opp oppdrag når det passer deg. Oppdragene er altså ulovlige bilracer, og du må lete etter disse ved å kjøre rundt i byen. I tillegg kan du finne andre godbiter ved å utforske rundt, for eksempel en bortgjemt butikk som har akkurat den motordelen du trenger. Byen er betydelig fikset opp når det gjelder grafikk, og de forskjellige bydelene har selvsagt sine klare preg - du får muligheten til å utforske sentrum, med business- og underholdningsdistrikter, rolige forsteder og forfalne ghetto-gater. Modi som dragracing eller drift er også med i denne omgang, men nå er de inkorporerte i selve bystrukturen, og følgelig blir hele spillet mindre lieært enn før.


Du kan også utfrorde tilfeldige bilister du møter underveis (forutsatt at de er tilknyttet racingmiljøet), ved å kjøre ved siden av dem en stund. Tar de utfordringen, må du komme deg forbi dem og få et forsprang på 300 meter, noe som visstnok skal være ganske krevende.

Bilutvalget er fremdeles noe usikkert, men det loves selvsagt et bredt spekter av modeller, som nå også skal inkludere europeiske og amerikanske biler, samt tyngre SUV-biler. Modifisering og tuning foregår via bilversteder du må finne selv, og EA lover langt større muligheter for å tilpasse bilen din, både når det gjelder utseende og ytelse.

Sist, men ikke minst, NFS: Underground 2 støtter online-spilling både på PlayStation 2, PC og XBox. Spillet kommer også til GameCube, men uten online-støtte.

Det forrige spillet ble en hit, og oppfølgeren virker virkelig lovende. Den slippes i november, og vi gleder oss enormt til å prøve det.

Klikk her for skjermbilder fra Need for Speed: Underground 2