Slik blir Half-Life 2

I løpet av de siste dagene er spillverden blitt snudd opp ned – helt uventet har det dukket opp informasjon om oppfølgeren til et av de mest legendariske actionspillene noensinne. Her er hva vi vet hittil.

Half-Life har i løpet av årene blitt mer enn bare et spill, det er blitt et symbol. Fremdeles må nye førstepersonsspill tåle å bli sammenlignet med Half-Life, og multiplayerspill må tåle å bli sammenlignet med Counter-Strike. Hva er det som er så spesielt med spillet?

Half-Life ble opprinnelig sluppet høsten 1998, og ble utviklet av Valve. Basert på Quake-teknologien, revolusjonerte spillet førstepersonssjangeren. Ingen spill hadde hittil hatt en så interessant historie, som var så tett integrert med resten av spillet, så mange skriptede sekvenser og så genial action. Aldri før hadde noen til de grader klart å få et spill til å føles som en film. I tillegg hadde Half-Life den beste kunstig intelligens-programmeringen noensinne. Og fremdeles er det knapt noen som har klart det bedre. Half-Life fikk i etterkant et uttall utvideleser, både offisielle tilleggspakker og uoffisielle modifikasjoner. En av disse, Counter-Strike, er som kjent blitt det mest spilte flerspillerspillet i historien.

Hva bringer fremtiden?


Helt siden 1998 har det vært spekulert i om en oppfølger var på trappene – men Valve har hele tiden holdt tett. Først nå, fem år etter, er det klart at Half-Life 2 kommer, og det kommer allerede i år.

Informasjonen som finnes om spillet er fremdeles ganske begrenset, da det meste stammer fra diverse papirbaserte magasiner som fikk muligheten til å se på spillet før alle andre. Det har heller ikke kommet noen skikkelige, høyoppløselige skjermbilder – men det kommer nok i nærmeste fremtid.

Det vi vet, er at Gordon Freeman igjen er helten i det nye spillet. Han har siden sist begynt å jobbe for den mystiske, dresskledde mannen som jevnlig dukket opp i løpet av det første spillet. Jorden invaderes igjen av romvesener, og det meste av spillet foregår i en østeuropeisk by, kjent bare som City 17.

Du vil få hjelp fra både noen vennlige romvesener, og din kvinnelige partner Alyx Vance – hvis mor ble drept av invaderende romvesener i det første spillet.

Hele spillet, inkludert filmklipp, vil foregå gjennom øyene til Gordon, akkurat som i den første Half-Life. Spillet vil også inneholde skriptede sekvenser, men disse skal presenteres annerledes enn i det første spillet. Det skal ikke være så lett å skille mellom slike forhåndsprogrammerte sekvenser og ting du selv gjør.

Teknologien bak Half-Life 2 er svært avansert, og bygger på en grafikkmotor utviklet av Valve selv. Grafikken skal være meget realistisk, og i tillegg skal det i stor grad være mulig å ødelegge og modifisere omgivelsene, et steg videre fra Red Faction-teknologien. Ut fra de få skjermbildene vi hittil har sett, virker det som om Half-Life 2 skal kunne konkurrere med Doom III når det gjelder den grafiske kvaliteten.

Half-Life 2 skal også inkludere en flerspillermodus, men Valve har hittil ikke frigitt noe informasjon om denne.


Det mest oppsiktsvekkende med annonseringen av Half-Life 2 er at utgivelsesdatoen er fastsatt til 30. september i år. Dette er et uvanlig steg fra utviklere – vanligvis annonseres spill lenge, til tider flere år, før de faktisk kommer i butikkene. Denne gangen har Valve valgt å ikke avsløre noen ting før de hadde en realistisk utgivelsesdato klar, og denne strategien liker vi.

Mer info snart

Half-Life 2 skal vises på årets E3-messe i Los Angeles, riktignok kun som et ikke interaktivt videoklipp. Likevel kommer vi til å være først i køen, og kommer tilbake med en reportasje etter å ha sett spillet i levende live.

Sammen med høyt profilerte titler som Doom III og Deus Ex 2, ser 2003 ut til å bli et stort år for PC-spill. Vi gleder oss virkelig, og sparer allerede penger til å oppgradere PCen vår.