Slik blir GeForce FX

NVIDIA lanserte nettopp sin nyeste grafikkbrikke - GeForce FX - som tar oss enda ett steg nærmere fotorealistisk grafikk i PC-spill. Vi tar en titt på den spennende teknologien.

Grafikkkongen NVIDIA har alltid hatt som tradisjon å lansere to nye prosessorserier i året: En ny arkitektur på våren og en oppgradering av denne på høsten. Dette halvtårssykluset var en av grunnene til at selskapet har klart å dominere markedet så lenge.

Dessverre har ikke NVIDIA rukket å lansere en høstoppdatering av de flotte GeForce 4-brikkene, og måtte se hvordan ATI tok markedsandeler med sin raskere Radeon 9700 Pro. Nå slår de imidlertid kraftig tilbake, med et svært interessant produkt. Dessverre må vi vente helt frem til februar neste år før vi ser kortene basert på brikken i butikkene.

Hollywood-kvalitet?


Brikken, også kjent som NV30, har flere svært imponerende funksjoner. NVIDIA har riktignok ikke sluppet den komplette oversikten over brikkens muligheter enda, men det vi vet høres svært lovende ut. Brikken har 125 millioner transistorer, DDR-II-minne, den kan rendre 350 millioner polygoner i sekundet og har minnebåndbredde på 16 GB i sekundet. Brikkens klokkefrekvens er ikke blitt offentliggjort, men skal ligge på 500 MHz. Den effektive klokkefrekvensen på minnet er på vanvittige 1000 MHz, takket være DDR-II-minnet.

Det viktigste med den nye brikken er imidlertid ikke de rå spesifikasjonene, men teknologien som kalles Cine FX. GeForce FX støtter nemlig ikke bare DirectX 9, den går langt over spesifikasjonene til grensesnittet.

Først la oss se litt tilbake på den forrige versjonen av DirectX - nummer 8. Grafikkbrikker som støttet dette grensesnittet hadde maskinvarebasert støtte for pixel- og vertex shaders, noe som økte kvaliteten på spillgrafikken betraktelig. Shaders er programmer som lar spillutviklerne manipulere utseendet på 3D-objekter til en grad som ikke tidligere var mulig. Pixel shaders tar seg av teksturer og tillater mer realistiske overflater, mens vertex shaders modifiserer 3D-objekter og lar utviklerne lage for eksempel mer realistisk vann, deformasjoner eller realistiske animasjoner.

Nå som DirectX 9 er underveis, og brikkene som støtter grensesnittet begynner å dukke opp, får vi tilgang til enda mer kompliserte shaders-effekter, som naturligvis fører til enda mer virkelighetstro grafikk. DirectX 9 tillater mye mer avansert programmering av effekter, og ATIs Radeon 9700 Pro har allerede støtte for disse mulighetene (selv om selve grensesnittet fremdeles ikke er sluppet, og spill som faktisk utnytter det er langt unna).


NVIDIA tar imidlertid det hele enda lenger. Som sagt har GeForce FX ikke bare full støtte for DirectX 9, den overskrider spesifikasjonene. For eksempel: DirectX 9 støtter som standard 64 instruksjoner per shader, mens NVIDIAs løsning kan utføre hele 65.536 instruksjoner. Videre er det nå mulig å bruke langt flere lyskilder enn det DX9 spesifiserer, rendre mer realistiske skygger, og så videre. Kort fortalt åpner NVIDIA nå for langt flere muligheter enn det ville vært mulig med en standard DirectX 9-brikke.

Må vente

Som vanlig er det ett stort problem: De tekniske mulighetene GeForce FX byr på, ligger langt frem i tid. Selv om du kjøper kort basert på brikken så fort det kommer i butikkene, vil det ta lang tid før det faktisk kommer spill som utnytter disse mulighetene og gjør nytte av alle disse flotte spesifikasjonene. Så selv om Cine FX høres helt fantastisk ut på papiret, må vi smøre oss med tålmodighet. Vi får da håpe at NVIDIAs nye brikke også gir oss topp ytelse i spill som er tilgjengelig i dag - ellers kan det bli vanskelig å konkurrere med ATI - på kort sikt.

Vi vet foreløpig ikke hva slags kort som kommer med GeForce FX-brikken på, og i hvilke konfigurasjoner. Vi regner med at det vil finnes kort i flere varianter, som passer til forskjellige lommebøker. Prisene er ikke offentliggjort, men vi har fått signaler om at kortene kommer til å være dyre - vi får bare håpe de blir verdt kostanden.