Skyter Google seg i foten?

KOMMENTAR: Google har begynt å fjerne respekterte nettsteder fra søkeresultatene. Er det så lurt?

At Google er verdens mest brukte søkemotor er ingen tilfeldighet.

Ikke bare er de ledende når det gjelder antall nettsider som indekseres - deres grunnpillar, PageRank-algoritmen, gjør at Google i større grad enn noen andre er i stand til å finne ut hvilke nettsider det er mest sannsynlig at du vil besøke.

Med andre ord: Det er lettere å finne det du leter etter på Google enn hos andre. Og nettopp derfor bruker du sikkert Google til daglig.

Les også: Følg med på hva de skriver om deg

Mye er skrevet om PageRank-algoritmen, og selv om den er Googles best bevarte hemmelighet, har resten av verden etter hvert skjønt hvordan den fungerer. En sides PageRank er en score fra 1-10 på en logaritmisk skala som angir hvor "bra" nettsiden er. Akkurat hvordan denne regnes ut vet bare Google, men både inngående og utgående lenker er variable som fylles ut i ligningen.

Pål Joakim Olsen jobber som journalist i DinSides dataredaksjon. Vis mer


Slik fungerer PageRank

Hvis et nettsted med en høy PageRank lenker til ditt nettsted, vil ditt nettsteds PageRank øke. Nettstedenes PageRank kombineres så med brukernes søkeord og hvor relevante de er i forhold til aktuelle nettsider på det aktuelle nettstedet. For eksempel vil en godt tagget artikkel, kombinert med ordforekomster i overskrifter, titler, URLer og i selve teksten utgjøre en score. Når denne kombineres med PageRanken lages en totalscore som søkeresultatet sorteres etter.

DinSide har en PageRank på 6, som er blant de høyeste her til lands (kun et fåtall norske nettsteder har 7, Moss Avis har 5, Google selv har 8 og erkerivalen Yahoo! har 10). Det betyr at hvis en identisk artikkel ble postet på DinSide og på Moss Avis, så ville Google ha prioritert artikkelen som lå på DinSide i søkeresultatet.

Vis mer


Nå kan det tenkes at du hadde et nyoppstartet nettsted du gjerne ville vise resten av verden, og da kunne du for eksempel ha annonsert hos DinSide. Det er helt greit for Google; vi selger bannerannonser, som det store bildet øverst i denne artikkelen, for eksempel.

Google tjener penger på tekstannonser ...

Andre velger å selge Google-annonser. Du har sikkert sett dem - tekstlige annonser a la de under:

Vis mer


Dette er det Google tjener penger på. Du har sikkert sett lignende annonser til høyre i søkeresultatet og noen ganger på toppen - klikker du på dem, får Google penger. Det får de også om annonsene avbildet over dette avsnittet hadde vært annonser på DinSide, men da ville vi også ha fått en liten del av kaka.

«... er det noe Google ikke vil, så er det at andre kan kjøpe seg høyere PageRank»


Dette er imidlertid annonser Google har kontroll på. Hadde DinSide hatt tekstlige Google-annonser, ville ditt firma allikevel ikke ha fått bedre PageRank av å reklamere hos oss. For - er det noe Google ikke vil, så er det at andre kan kjøpe seg høyere PageRank.

Les også: Alltid oppdatert med Google reader

Mot betaling kunne jeg selvsagt ha reklamert for ditt firma, som har spesialisert seg på å selge oppblåsbare dartspill ved å lenke til oppblåsbaredartspill.com midt i denne teksten slik jeg nesten gjorde nå, og så ville du ha fått litt høyere PageRank, spesielt siden mitt nettsted har PageRank 6.

Når noen så søkte på oppblåsbare dartspill på Google, ville du etter hvert ha ligget høyere i søkeresultatet, og hadde du kjøpt slik reklame hos flere av de store nettstedene i Norge, ville du snart kunne dukke opp på den første siden i et søkeresultat som omhandlet din virksomhet.

... men vil ikke at andre gjør det

Slik aktivitet vil Google gjerne ha seg frabedt. Det fikk bloggeren Robin Good erfare, som til daglig driver nettstedet MasterNewMedia. Dette nettstedet var også høyt oppe på rangstigen, med en PageRank på 7; hakket over DinSide.

Les også: Bruk Google enda bedre

Good solgte tekstlige lenker utenfor Googles AdSense-system. Tidligere denne måneden sank trafikken plutselig med 80% uten at han skjønte noe som helst, men etter å ha sjekket over loggen, så han etter hvert at det ikke lenger kom noe trafikk fra Google-søkeresultater. Han prøvde så å søke etter sitt eget nettsted på Google, men det viste seg å være fjernet fra Googles søkeresultat.

Vis mer


My story was publicly accessible, my name and emails are in Google hands, I am also a Premium AdSense publisher and therefore Google knows quite well where to find me. Google could have used the direct messaging tool inside GWT or just send me a standard email notification... but it didn't. (...) I received no official sign or indication from any Google source of why I had been "penalized" and which was the cause for this. --Robin Good (hele artikkelen)

Google vil nemlig ikke at noen skal selge tekstlenker med mindre det er Google-annonser. I så fall vil Google at du setter følgende på lenka:


Den uthevede teksten gjør at Googles crawlere ikke følger disse lenkene, og at de derfor ikke teller inn når den mottakende sidens PageRank skal regnes ut. Det er det imidlertid ikke alle som vet.

Måtte fjerne tekstlenkene

Så - hva gjør en stakkars blogger? Jo, han fjerner tekstlenkene som tidligere stod for $3.000 av inntekten hans pr måned og sender en beklager-epost til Google og ber om å bli ført opp igjen. En reduksjon av trafikken med 80% var uansett mer smertefullt enn å miste den inntekten (det hører med til historien at Good og hans nettside nå er tilbake i Google-resultatene, og at han fortsatt har PageRank 7).

Les også: Se hva Google har lagret om deg

«Men er det da riktig å straffe siden det lenkes fra?»


Problemet er imidlertid situasjonen som oppstår hvis jeg husket å ha lest en god artikkel på MasterNewMedia tidligere og prøvde å finne den igjen. Da ville jeg faktisk ikke ha funnet den med Google, men sannsynligvis hos konkurrentene. Google har fjernet ett av de beste søkeresultaterne for å forhindre at mindre attraktive søkeresultat klatret oppover på listen.

Jeg skjønner til en viss grad at de gjør det - hvis du har en blogg har du sikkert fått massevis av spamkommentarer med lenker til det ene lugubre nettstedet etter det andre, og det er først og fremst slike lenker Google ønsker å få vekk fra sine søkeresultater. Men er det da riktig å straffe siden det lenkes fra?

Alternative metoder for utluking

Det er mange andre smarte ting Google kan gjøre for å redusere PageRanken til nettstedene som har kjøpt seg til høy PageRank. En av dem skal de få gratis av meg:

Hvis jeg klikker på en lenke i et søkeresultat, men 30 sekunder senere trykker på en annen lenke i det samme søkeresultatet, betyr det at det første treffet ikke var noen innertier. Når tusen andre har gjort det samme, med forskjellige søkekriterier, kan PageRanken reduseres for det aktuelle nettstedet. Da er det lite trolig at nettstedet har så mye å by på som PageRanken tilsier.

Google har i tillegg verktøylinja si installert hos millioner av nettbrukere der de blant annet logger alle nettstedene som besøkes - PageRank-algoritmen kan også ta hensyn til hvor hvor mange som taster inn URLen direkte i nettleseren, for eksempel.

Les også: Googles siste genistrek

Google er tjent med å gi meg de gode resultatene - ikke være politi for hvem som lenker til hvem.

Det er en svakhet i PageRank-algoritmen som de er nødt til å løse på andre måter enn å fjerne søkeresultatene du og jeg er på jakt etter.

Kilder: MasterNewMedia, Google, Wikipedia, Digital Inspiration