<b>FØR ÅRTUSENSKIFTET:</b> Slik så forsiden til Dinside ut 12. oktober 1999. Siden den gang har vi forbrukertestet utallige produkter og tjenester.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FØR ÅRTUSENSKIFTET: Slik så forsiden til Dinside ut 12. oktober 1999. Siden den gang har vi forbrukertestet utallige produkter og tjenester. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Sju gamle forbrukertester vi ler av i dag

Husker du noen av disse?

Dinside har siden oppstarten i 1998 forsøkt å fôre norske forbrukere med nyheter, tips og ikke minst grundige tester.

Vi forsøkt å grave litt i vårt rikholdige arkiv for å finne frem noen gamle forbrukertester.

Mange av spådommene vi har kommet med gjennom årene får oss i dag til å humre og trekke på smilebåndene.

Se bare her!

Vi tar forbehold om ødelagte lenker og svært laber bildekvalitet i artiklene vi lenker til.

Opera-nettleseren

SPÅMANN: Kart over Bjørvika sett i Opera-nettleseren i 1998. Ett år senere besluttet også Stortinget at Oslos nye operahus skulle bygges her. Foto: DINSIDE Vis mer


I 1998 var nettleser-krigen i gang for fullt. Netscape Navigator var med 64 prosent markedsandel mest populær, mens Internet Explorer hadde med sine 32 prosent allerede begynt å ta igjen forspranget.

Kanskje kunne den norskutviklede nettleseren Opera velte gigantene ned fra tronen? Det hadde vår journalist vanskelig for å tro etter å ha testet programmet.

- I det hele tatt er Opera et program med mye mindre funksjonalitet enn Netscape og Internet Explorer, slik at det nærmest blir som å sammenligne en matpakke med et koldtbord.

- Operas argument er at det er mye raskere og mindre ressurskrevende å åpne matpakken enn å dekke på et koldtbord. Det er riktig, men personlig foretrekker jeg koldtbordet, skrev han.

Selv om Opera lastet inn nettsidene lynraskt, var prisen et ankepunkt. Mens Netscape og Microsoft delte ut sine nettlesere helt gratis, måtte du hoste opp 35 dollar + moms for å kunne surfe på nettet med Opera.

- Opera er etter vår mening produkt som har mange gode egenskaper. Det er litt sært og preges av litt «opposisjonell» tankegang i forhold til «de store». Derfor vil det vel neppe få innpass i de tusen hjem, men det har slått ganske bra an i mer spesielle brukermiljøer, oppsummerte Dinsides journalist i 1998.

LES TESTEN: Opera - fort og gæli?

Nokia 3510 - avansert fjortistelefon

IKKE FARGESKJERM: Men Nokia 3510 hadde derimot kalender med alarmfunksjon. Foto: DINSIDE Vis mer


På 90- og 2000-tallet var det spesielt de skandinaviske produsentene Nokia og Ericsson som bante veien og gjorde mobiltelefoner til allemannseie. Mobilene var godt konstruerte, fulle av nyvinninger og ikke altfor dyre.

Årlig kom de med nye, spennende modeller. I 2002 kom blant annet Nokias ungdomstelefon 3510, som var oppfølgeren til folkefavoritten 3310.

Forventningen var stor hos vår journalist, som tidvis lot seg begeistre av teknologien - blant annet de polyfoniske ringetonene.

- Dette innebærer at ringetonene rett og slett høres ut som musikk og ikke piping. Dette er en klar forbedring fra lydkvaliteten vi er vant til, og en funksjon vi er helt for.

I tillegg til en standby-tid på 13 dager, plass til 500 navn i telefonboken og GPRS-internett, hadde Nokia 3510 også en annen spennende funksjon; MMS.

- MMS har det vært mye snakk om, og denne teknologien skal være en arvtager til dagens SMS-meldinger. Med MMS er det mulig å sende bilder, lyd eller videoklipp, og de fleste mobilprodusentene satser tungt på at dette er fremtiden.

- Dette er på mange måter den perfekte tenåringsmobilen akkurat nå, men ikke for all evighet, oppsummerte vår journalist ganske greit.

LES HELE TESTEN: Nokia 3510 - Avansert fjortistelefon

Gratis e-post hos Hotmail og Yahoo

STILIG: Omtrent slik så innloggingssiden til Hotmail ut i 1998. Foto: ARCHIVE.ORG Vis mer


I 1998 hadde de fleste av oss begynt å få øynene opp for elektronisk post. Allerede da fantes det hundrevis av gratis e-post-tilbydere, og derfor bestemte Dinside seg for å hjelpe leserne sine å velge det beste alternativet.

Vi testet fire alternativer: Hotmail, Rocketmail (eid av Yahoo), Lycos og Telenor Nextel.

Journalisten vår likte ikke Hotmail særlig godt, og trakk for det rotete brukergrensesnittet og virvaret av reklame.

For å bruke Hotmail var man også nødt til å registrere en haug med informasjon, som blant annet hobbyer, interesser og ikke minst: husstandens samlede inntekt!

- I det hele tatt er Hotmail svært godt utbygget. Har du behov for mange tjenester, er dette det rette valget, men vil du gjerne slippe unna for mye visuelt støy på skjermen, bør du nok velge en annen webbasert epost-leser.

Vinneren ble Yahoo sin tjeneste; Rocketmail.

- Epost-leseren har nemlig stort sett alt du får hos Hotmail, men her slipper du unna den enorme reklamestøyen og jobber med et mer oversiktlig grafisk grensesnitt.

LES HELE TESTEN: Gratis e-post

Oppslagsverk på CD-ROM

På slutten av det forrige årtusenet var det mye penger å tjene på oppslagsverk på CD-ROM. Forlagene var naturligvis skeptiske til å legge ut informasjon de tidligere kunne selge innbundet til mange tusen kroner, gratis på internett.

Da ble kompromisset altså leksikon, atlaser og ordbøker på CD-ROM.

I 1999 kjørte derfor Dinside en omfattende test av oppslagsverk på CD-er, som vanligvis kostet fra 500 til 3.000 kroner.

I COCKPITEN: Dinside tok seg en flytur over Himalaya-fjellene. Foto: DINSIDE Vis mer


Testvinneren med hele 10 av 10 hjerter ble Verdensatlas 3-D (riktignok på DVD), som fungerte som en slags tidlig versjon av Google Earth.

- Du kan reise over landskaper som fyller hele skjermen, se fjell dukke ut av skylaget og elver bukte seg under deg, skrev vår journalist euforisk.

Verdensatlas 3-D fikk ros for svært god grafikk («tidvis ganske nært virkeligheten»), men ris for at det krevde en svært kraftig maskin med DVD-spiller.

Selv om vår test-PC - med en Celeron 466 MHz prosessor, 128 MB internminne og hele 16 MB skjermkort - fikk kjørt seg, var vi ekstatiske.

- Vi opplevde dette som et fyrverkeri av et atlas. De færreste av oss har vel tidligere sett verden folde seg ut i tre dimensjoner på denne måten.

- Prisen er satt til 795,- inkl. mva. og det er det ingenting å si på!

HUSKER DU DISSE? LES TESTENE:
Norsk Språk 4.0
Norgesatlas 3-D
Blå ordbok
Caplex 99
Gyldendals Verdensatlas CD-ROM
Fokus 2000

Superbillig bærbar PC

LITE JÅLETE: I 1998 skulle de bærbare PC-ene være grå. Foto: OLIVER MANN Vis mer


Skulle man ha seg PC på nittitallet, måtte man gjerne ut med et par månedslønner. Skulle den være bærbar, måtte du spare enda lenger.

Derfor var det forfriskende å kunne teste en ordentlig «billig-maskin» i 1998.

Best 4800x, med en prislapp på 15.900 kroner, kunne blant annet skilte med en 166 MHz prosessor, 16 MB internminne og 1,66 GB harddisk - uten at det kostet deg skjorten!

I tillegg hadde den TouchPad, høyttalere, diskettstasjon og en 12,1 tommers skjerm med oppløsning på 800x768 punkter.

Spesifikasjonene alene imponerte ikke vår journalist, men igjen... Den var jo veldig billig!

- Denne maskinen har én viktig egenskap. Det dreier seg nemlig om en særdeles prisgunstig, liten PC, skrev han.

LES FLERE PC-TESTER FRA 90-TALLET:
God ytelse fra Crest
Lynrask Compaq Pentium III 500 MHz
Toppmodell fra IBM

Er det plass til Xbox på markedet?

KOLOSS: XBoxen (t.v.) var ganske mye større enn hovedkonkurrenten Playstation 2. Foto: DINSIDE Vis mer


Da Xbox ble lansert i Norge våren 2002 var det mange som lurte på om den kunne måle seg med Sonys Playstation 2 og Nintendos GameCube.

Dinside måtte selvfølgelig teste nykommeren, og vår anmelder gikk småskeptisk i gang med oppgaven.

- Er det virkelig plass til en uerfaren, amerikansk produsent på konsollmarkedet? Det gjenstår naturligvis å se, skrev han.

Se hvilken konsoll vi anbefalte i 2002

I testen fikk konsollen mye skryt for de tekniske spesifikasjonene - den var kraftigere enn både PS2 og GameCube - og for den innebygde harddisken.

Blant det som trakk ned var den store, klumpete håndkontrolleren og at konsollen egentlig var... ganske stygg.

- Når det gjelder det rent estetiske, vil nok Xbox bli gjenstand for en god del diskusjon. Den er stor, mørk og firkantet. Maskinen har en viss brutal utstråling, som ikke gir den samme behagelige følelsen som de lekre linjene til PlayStation 2, eller GameCubes regnbuefarger. Vi tror nok den gjør seg best godt gjemt mellom andre komponenter i stua, mente vår journalist.

Til tross for en prislapp på 4.300 kroner ved lansering, som riktignok fort ble satt ned til rundt 2.500 kroner, trodde vår journalist at nykommeren kom til å slå an.

- Vi synes det er et spennende produkt, selv om den høye prisen nok kan virke avskrekkende for noen. Vi tror likevel at det er stor sjanse for at Xbox vil følge i fotsporene til PS2, som også måtte tåle hard kritikk ved sin lansering.

LES FLERE GAMLE KONSOLL-TESTER:
GameCube
PSP
Nintendo DS
Wii

Facebook - nettets nye farsott

FORT POPULÆRT: Etter at Facebook åpnet portene tok det ikke mange år før de norske nettsamfunnene måtte legge ned. Foto: DINSIDE Vis mer


Med internetts utbredelse på 90- og 2000-tallet ble det lettere enn noensinne å fylle det sosiale behovet vårt. Vi gikk mann av huse for å registrere oss på sosiale medier som MySpace, Nettby og Blink.

I 2006 meldte Facebook seg for alvor med i kampen om brukerne og åpnet registreringsportene.

Ett år senere var Facebook den 16. mest besøkte nettsiden i verden. Da måtte det selvfølgelig testes av Dinside. Resultatet ble artikkelen: «Facebook - nettets nye farsott».

- Hva er så Facebook? Kort fortalt er det en nettjeneste der du kan holde kontakten med dine venner, forklarte vår journalist.

Selv om dette var før Like-knappen ble lansert (den kom i 2009), var det mange kjekke funksjoner på siden. Man kunne angi kontaktinformasjon og interesser, laste opp profilbilde, finne gamle klassekamerater og kolleger, oppdatere statusfeltet, melde seg inn i grupper - og ikke minst kommunisere med andre!

- Gjesteboken på siden din kalles The Wall, der alle som er innom kan legge igjen en beskjed. Du kan også skrive der selv, eller starte såkalte wall-to-wall-samtaler der du fører en samtale med en annen for åpen scene.

HUSKER DU? Slik så Facebook ut i 2007