Second Life - lek eller alvor?

GUIDE: Vi har tatt et dypdykk i Second Life, en virtuell verden med 4 milloner innbyggere, og sett tilbud vi trodde bare fantes i virkeligheten...

Hvis du ikke har hørt om Second Life ennå er det så avgjort på tide, les videre og lær om dette virtuelle samfunnet som opplever en meget sterk vekst for tiden.

Linden Labs åpnet Second Life allerede i 2003, men det er først den økende mediefokusen de siste månedene som har fått det til å ta virkelig av. Bare siden oktober 2006 har antallet registrerte brukere økt fra én til godt over fire milloner. Det at basismedlemskapet er gratis hjelper selvfølgelig.

Second Life er på mange måter ganske likt nettbaserte rollespill (MMORPGs) som for eksempel World of Warcraft eller EverQuest. Vi snakker altså om en virtuell 3D-verden der du gjennom et program på datamaskinen din styrer en figur (kalt avatar), ditt alter ego som kan omgås og kommunisere med både andre personers avatarer og miljøet rundt. Men her slutter også mange av likhetene, for Second Life er ikke noe spill i vanlig forstand. I sin enkleste form kan vi betrakte det som et avansert chatteprogram med 3D-grensesnitt, men det er før vi kikker under overflaten. Der åpner det seg - ja du gjettet det sikkert - en hel verden.

Second Life - lek eller alvor?

  1. Skjermbilder fra Second Life


For å komme inn i Second Life må man først registrere seg og laste ned klientprogramvaren som finnes for Windows, MacOS X og de fleste Linux-distribusjoner.

Brukergenerert verden

Second Life-verdenen består av mange øyer, de fleste nokså små. Avataren din kan bevege seg rundt på disse øyene ved å gå, fly (ja, som Supermann), bruke et transportmiddel eller teleportere seg rundt. På vandringene treffer du på andre påloggede folk fra hele kloden, og kan slå av en prat. Din avatar vil også kunne bruke gjenstander som finnes i denne verdenen etter deres natur - biler kan for eksempel kjøres, og stoler sittes på.

Vis mer



En fin dag ved en eller annens bassengkant, men badebukse har jeg ikke...

Verden er altså langt fra øde. Foruten folk og kjøretøyer er verden full av butikker, natur, fornøyelsesparker, kinoer, hus og nattklubber. Og selv om det er Linden Labs som står for selve fundamentet - altså landjorda - er det brukerne selv som står for innholdet. Et medfølgende verktøy kombinert med et skriptspråk (noen photoshopferdigheter er også en fordel) lar deg skape og bygge alt du kan tenke deg. Landskap, bygninger, transportmidler, spill, klær, kunst... her er det fritt fram for den som er litt kreativ.

Her kan alt kjøpes, men jeg trenger da ikke katteøyne? Har de ikke en frekk speedo? Vis mer


Men i en verden (selv en virtuell) der ting skapes er det behov for en økonomi. I Second Life brukes dollar, Linden Dollars for å være nøyaktig. Og hvordan du får tak i Linden Dollars? Vel, de kan veksles fra og til ekte amerikanske dollar. Kursen varierer litt, men på LindeX - den offisielle vekslingsbørsen - får du omtrent 270 L$ mot 1 US$.

For å gjøre det klart med en gang - du ikke ha penger for å kunne bruke Second Life, men som i den virkelige verden så gjør det alt litt enklere. For eksempel kan du - i stedet for å bruke mange timer på å lage et plagg - kjøpe nye klær. Du kan riktignok velge mellom tre standard klesdrakter når du lager din avatar, men i en virtuell verden vil de aller fleste velge å ha en større og langt mer personlig garderobe.

Dette er papirdukker for viderekomne!

Nok å gjøre?

Mens IT-avisens spillanmelder Thomas Marynowski fortalte oss at hans 10 minutter i Second Life er en opplevelse han fremdeles forsøker å fortrenge, er det mange andre som ser ut til å trives med liksomlivet.

For det første er det en del som skjer i SL, da i tillegg til å bare gå rundt og se på livet. Det er for eksempel radiosendinger, konserter, auksjoner, foredrag, diskusjonsgrupper og teater. Gå på casino er populært, eller du kan ta med deg ei dame på kino (ja, de viser ekte filmer) selv om hun i virkeligheten befinner seg tusenvis av kilometer unna. Liker du å spille sjakk for eksempel, kan du alltids finne et sjakkbord og en annen interessert spiller. Eller bare gå inn i stua til noen og se noen musikkvideoer på flatskjermen hans!

Det andre er at du i tillegg til steder og personer har en haug interessegrupper du kan melde deg inn i (ikke alle er gratis). Er du svak for vampyrer finnes det altså ikke bare en håndfull dedikerte plasser du kan møte likesinnede, de har også sine egne grupper der de diskuterer og planlegger neste virtuelle blodorgie.

Ting som skjer, såkalte "events" annonseres gjerne på forhånd, og du står fritt til å dra på de arrangementene du vil - i det minste de som er gratis.

Anstendig kledd studine. Vis mer


Den virkelige verden flytter inn

Tidligere har vi meldt om at NRK åpner distriktskontor i Second Life, og dette er en økende trend. Flere større firmaer, merkevarer og organisasjoner har arrangert events eller er representert i SL. Eksempler er IBM, Dell, Reuters, BBC, Disney og MTV.

I tillegg er det en god del utdanningsinstituasjoner som er etablert i Second Life. Skoler kan ha undervisning, holde kurs eller en god gammeldags virtuell grillfest på sin SL campus.

Ditt egen øy - eller hus på prærien?

Som nevnt er det altså Linden Labs selv som selger land, men å bygge noe på dette området krever tid og kunnskaper. Dersom du ikke har det er det mulig å kjøpe ferdigbygd. For noen få brukere er dette faktisk god butikk, og siden Linden Dollars kan veksles inn i ekte amerikanske dollar kan visse personer tjene fett på å være virtuell bolighai på heltid. For å bli landeier kreves det at du oppgraderer til en såkalt "premium" brukerkonto, og dette koster fra 6 til 10 US$ avhengig av om du er villig til å betale per måned, kvartal eller år.

De som har premium brukerkonto vil også motta et lite ukentlig stipend - for tiden ca. 300 Linden Dollars. For de som uansett bruker litt penger i Second Life vil dette gjøre at en slik brukerkonto ikke vil bli så veldig dyr.

Mye voksent innhold!

Vi har spart det verste - eller beste, alt etter hvordan du ser på det - til sist. Det kan nemlig ikke legges skjul på at porno og sexchat alltid har vært ganske populære tjenester på Internett, og med mulighetene som ligger i det visuelle i Second Life ligger det til rette for å være en tumleplass for alle slags fantasier. Du kan nemlig modellere din avatar akkurat slik du vil ha den/han/henne med hensyn til størrelse, kroppsfasong, farge, ansiktstrekk og så videre. Det er langt mellom bleikfeite 60-åringer i SL... med mindre noen har det som fetisj.

Vis mer



Pimp Daddy Slim Humperdinck med kveldens meny. Og jo mindre du vet om "kaninen" i bakgrunnen, jo bedre! Vi er på nattklubb i Second Life.

I tillegg kommer bekledningen, som vi allerede har nevnt er designet av brukerne selv. Omsetningen av sexy klesdrakter og kroppsmodifikasjoner er derfor høy. At de mest populære og mest besøkte stedene ser ut til å være lokasjoner med såkalt "mature" innhold er derfor kanskje ikke så rart.

Uhm... Britney? Vis mer


Her kan det selvfølgelig også være penger å tjene for de som har en drøm som profesjonell virtuell orgiearrangør, stripper, eskorte, sexslave eller hallik. Men det er heller ikke noe problem å finne folk som er med på dette helt gratis.

Det blir til og med gitt ut et virtuelt "erotisk magasin" med bilder av nakne, eksisterende avatarer. Slå den!

Et glimt av fremtiden?

Second Life er på mange måter et veldig spennende prosjekt. Siden innholdet er bygd, bestemt og eid av innbyggerne selv utvikler denne verden seg i samsvar med tilbud, etterspørsel og interessene til brukerne.

Men dette byr også selvsagt på problemer. Noen ser Second Life som en virtuell plass der man chatte, dele informasjon, holde konferanser og møter - i det hele tatt et verktøy som egner seg både for private og bedrifter. At mange amerikanske skoler allerede har tatt Second Life i bruk er et tegn på at dette faktisk i en viss grad fungerer i praksis.

På den andre enden har vi de som ser Second Life som et perfekt sted å leve ut sine lyster og laster. Nettbaserte rollespill er allerede populært, men her snakker vi om rollespilling på et helt annet plan. Vil denne delen av Second Life vokse seg for dominerende, eller vil det være rom for at alle skal kunne leve sammen?

Uansett hva svaret blir her er nok kanskje det mest spennende hvordan Second Life gir oss et lite innblikk i en mulig framtid for Internett. Vi er selvfølgelig fremdeles langt unna virtual reality, men dette beviser om ikke noe annet at folk allerede finner nytte, verdi og glede i en alternativ virkelighet - selv utenfor en langt mer ryddig, avgrenset og målrettet spillverden.

Klikk her for flere skjermbilder fra Second Life!

Second Life kan lastes ned herfra!