Vis mer

Rødt kort til TV2

KOMMENTAR: TV2 tråkket LANGT over streken på onsdag.

På onsdag var det duket for Drillos comeback som norsk landslagssjef. Norge skulle møte Tyskland og en hel fotballnasjon gledet seg til å se kampen.

Sånn ble det ikke.

TV2 hadde nemlig andre planer.

At fotball har blitt business også for TV-kanalene er blitt et problem for den norske fotballkulturen. Før kunne vi alle følge det norske fotballandslaget helt gratis, men i de senere tider er det stadig flere kamper som kun vises for de som har råd til å se på. En ting er at de engelske Premier League-kampene blir sendt på betal-TV, men de norske landskampene er noe helt særegent og sitter langt inni den norske folkesjela. Uten å erklære noen politisk tilhørighet, synes jeg partiet Rødt treffer spikeren på hodet: Å sende fotballandskamper på betalingskanaler er det samme som å ta penger for å la folk se på 17. mai-toget.

Det overrasker meg at ikke Norges Fotballforbund har laget kontrakten med TV2 slik at det er spesifisert et minimum antall nordmenn som må få se kampene. Måten dette ble løst på på onsdag var at TV2 sendte kampen på betalkanalen TV2 Sport, akkompagnert av deres nett-TV-løsning TV2 Sumo. Der var det imidlertid ikke mulig kun å kjøpe tilgang til den ene kampen - minimumsprisen å betale var 399 kroner for 3 måneders abonnement – et rimelig drøyt mersalg, spesielt i februar - måneden da mange får regninger både fra Tollvesenet og Lånekassen, der vi i tillegg er midt oppi en finanskrise der mange har mistet jobben.

Det var allikevel ikke det mest oppsiktsvekkende med onsdagens landskamp. Det største problemet i mine øyne, var at ikke alle som var villige til å betale fikk lov til å se kampen.

TV2 flørtet nemlig med nettnøytralitetsgrensen da Norge spilte mot Tyskland. Kanalen hadde på forhånd gitt utvalgte nettilbydere tilgang til å vise kampen, som ble presentert på en tribune som dette:

Vis mer


Som det fremkommer av bildet, er for eksempel Ventelo utsolgt. Med andre ord - selv om du satt med Visa-kortet i hånda og hadde lyst til å kjøpe tilgang til kampen, var det på det daværende tidspunktet ikke mulig dersom du var Ventelo-kunde. At nettleverandører får tilgang til slikt ekslusivt innhold er med på å true den norske nettnøytraliteten, og et fritt marked er i mine øyne en forutsetning for et velfungerende Internett. Å distribuere innhold slik TV2 gjorde på onsdag vil gi de store aktørene større makt, og det vil på sikt også svekke mulighetene for små leverandører i markedet.

Nei, TV2. Dette var så langt fra «Alt for Norge» som det er mulig å komme.