Vis mer

Robotene styrer nettbutikken

Se det utrolige lagersystemet hos nettbutikkene PS og Komplett.

«Når robotene har ledig tid, bruker de denne på å sortere kassene. Varer som selges mye av plasseres øverst, slik at hentingen går enda kjappere neste gang en bestilling tikker inn.»


(DinSide i Arendal): Mange av oss som har vært med siden postordre-dagene og Internett-butikkenes barndom, husker spesielt godt all ventingen. For få år siden var det nemlig slett ikke uvanlig med 1-2 ukers leveringstid på varene du hadde bestilt.

Slik er det heldigvis ikke lenger.

Forventer varene raskt

I dag er det ikke uvanlig at du får varene levert hos deg dagen etter bestilling, noen ganger til og med samme dag. Det er rimelig imponerende, med tanke på at enkelte nettbutikker ekspederer et tusentalls pakker hver eneste dag.

For at så kjapp levering skal være mulig, må imidlertid absolutt alt i prosessen gå på skinner.

10 minutter fra ordre til pakke

I nettbutikken skal ordren først mottas og behandles, før varene du har bestilt plukkes fra lageret, pakkes og gjøres klar til sending.

- Prosessen tok tidligere minst to timer, noen ganger en halv dag. Nå er behandlingstiden ofte nede i 8-10 minutter, forteller daglig leder Petter Aaland hos PS.no.

Daglig leder Petter Aaland hos PS.no Vis mer


Norskutviklet løsning

Mye av forklaringen ligger i en ny norskutviklet lagerløsning kalt AutoStore. Her er lagerhyllene byttet ut med et gigantisk kubesystem bestående av tusenvis av kasser.

Hver kasse kan dessuten deles i ti små rom ved hjelp av skillevegger, og i disse rommene ligger altså varene. Helt på toppen ruller små roboter som vet nøyaktig hvor alt ligger.

Når bestillingen er behandlet, får en eller flere roboter beskjed om å hente varene fra AutoStore. Robotene ruller resolutt til riktig sted, heiser opp riktig kasse og frakter den til operatøren.

Deretter sørger operatøren for at produktene du har bestilt legges i en eske, som fraktes videre via rullebåndet til pakking, polstring og frankering. Denne delen av prosessen er fortsatt manuell, men tids- og plassbesparelsene som følge av AutoStore er i følge PS.no svært store.

Her ser du en video av prosessen:


Når robotene har ledig tid, bruker de denne på å sortere kassene. Varer som selges mye av plasseres øverst, slik at hentingen går enda kjappere neste gang en bestilling tikker inn.

Utnytter tomrommet

- 80% av lagerlokalene våre bestod tidligere av luft. I stedet for å utvide lagerarealet, fant vi en løsning på hvordan vi kunne utnytte alt tomrommet, forteller konsernsjef i Hattelco og PS.no, Henning Hatteland.

Henning Hatteland er konsernsjef hos Hattelco og PS.no Vis mer


Både ideen og produksjonen av AutoStore er norsk. Bak løsningen står Jakob Hatteland Logistics AS som holder til utenfor Haugesund. Jakob er for øvrig Hennings bror.

- Tidligere måtte en ansatt på lageret ofte gå mellom 10-12 km hver dag på jobben. Det var ikke særlig effektivt, forteller Hatteland.

Får gjort mer

Kostnadene knyttet til implementasjon av AutoStore hos Hattelco og PS.no ligger i størrelsesorden 10-15 millioner kroner, i følge Hatteland, som ikke har ambisjoner om å kutte bemanning som følge av installasjonen. Men nå kan de få gjort mer uten å øke bemanningen, sier han.

- Tidligere har vi dessuten måttet leie inn ekstra bemaning når vi har vært presset. Dette regner jeg imidlertid med at vi vil slippe nå.

Du finner mer informasjon om AutoStore her.