Rise of Legends: Årets mest lovende strategi

SNIKTITT: Etter en fin strategihøst vender vi blikket fremover. Kommende Rise of Legends kan bli en slager for RTS-elskere, og vi prøvekjører spillet.

Både Age of Empires III og Civilization IV gav mye moro til de strategiinteresserte spillerne, men det er nå en del måneder siden. Også i år er det en det interessante titler å se frem til, og en av de som har vekket vår interesse er Rise of Legends, oppfølgeren til den populære Rise of Nations fra et par år tilbake.

Vi skal innrømme at vi kjente ikke så godt til Rise of Nations, og satte oss derfor med stor interesse med en tidlig versjon av oppfølgeren.

Det interessante er at utviklerne ikke har tatt den lette veien, og gitt oss mer av det samme, med et 2-tall bak. Rise of Legends er et helt annerledes spill, plassert i en fiktiv fantasiverden, i motsetning til den historisk baserte forgjengeren.

Rise of Legends begrenser seg også litt i størrelsen. Det er bare tre spillbare fraksjoner, lite i forhold til den episke Rise of Nations med sine 18 nasjoner og det brede spekteret av teknologi.

Vis mer


Av de tre fraksjonene er det kun to som er offentliggjort per i dag. Og begge er temmelig forskjellige fra hverandre, når det gjelder balanse, utseende og utvikling.

Original premiss

Spillet finner sted i en ikke navngitt tidsperiode, og kan trygt fall under fantasi-kategorien, men modig nok valgte utviklerne ikke å følge Warcraft-tankegangen, og lage nok et spill med alver og gnomer. De to rasene vi fikk leke med er like annerledes fra alt annet du har spilt som de er fra hverandre.

Rase nummer en, Vinci, benytter seg av tung dampdrevet teknologi. Deres enheter er inspirert av Leonardo da Vinci-tegninger, og består av robotaktige maskiner, tunge tanks, merkelige flygende innretninger og mye tannhjul og rør. Det visuelle utrykket til denne sivilisasjonen er virkelig nyskapende innenfor sjangeren, og Vinci er våre klare favoritter per i dag.

Den andre rasen, foreløpig kjent som Alim, er magibaserte ørkenskapninger som virker til å være inspirert av persisk mytologi. Disse har generelt svakere enheter enn Vinci, men er mer mobile, og har den unike egenskapen å kunne teleportere seg inn bak fiendens linjer.

Basekonstruksjonen og ressurssamlingen foregår også annerledes enn i lignende spill. To typer ressurser er nødvendige – krystaller, som samles inn på vanlig måte, ved å sende gruvearbeidere til kilden, og penger, som krever at du sender et luftskip frem og tilbake mellom din hovedstad og nøytrale byer som befinner seg på kartet. Disse nøytrale stedene kan du imidlertid ta over, og ofte får du videreutvikle dem ved å bygge byene dine der.

Tankearbeid kreves

Din hovedstad er også essensielt å pleie. Du kan bygge tilbygg ved siden av hovedbyen, som gir deg diverse bonuser – muligheten til å lege dine enheter, større territorium, bedre ressurssamling og lignende. Du må også videreutvikle dine teknologier (hvis du spiller som Vinci), ved å bygge et eget laboratorium. Alim, derimot, kan oppgradere sine bygninger som produserer soldater.

Vis mer


Det vi virkelig liker i spillet er de unike enhetene. I tillegg til enhetene som masseproduseres, får du tilgang til en rekke spesielle soldater som kan raskt avgjøre kampen. Du kan for eksempel engasjere helter, som har sine spesielle krefter og kan oppgraderes videre med nye angrepsvåpen. Vinci kan bygge en gigantisk edderkoppaktig tanks som bringer ødeleggelse i alle retninger, samtidig som den er nesten umulig å ødelegge, og Alim har en tilsvarende, mektig drage.

Med såpass store skiller de to rasene imellom, gleder vi oss veldig til å finne ut hva den hemmelige, tredje rasen går ut på.

Det er imidlertid mer strategi i spillet enn å bare bygge den største og slemmeste hæren. I og med at du bare kan bygge innenfor et begrenset territorium, påvirker det dine prioriteringer, og den første spilleren som oppnår visse militære, økonomiske eller taktiske mål, får også visse fordeler i kampens hete.

Spillbarheten virker uten tvil interessant nok, og vi falt også for spillets visuelle stil. Selv om grafikken i versjonen vi prøvde rent teknisk kanskje ikke var verdens mest imponerende, er selve designen unik og spesiell.

Mye tyder på at Rise of Legends er strategispillet å se opp før i 2006. Versjonen vi prøvde var langt fra ferdig, men med utgivelse til sommeren har utviklerne fremdeles god tid til å finpusse spillet. Vi gleder oss uansett, og kommer tilbake med mer dekning nærmere lanseringen.