Priskrig på TV-titting

Alle kommer ikke til å bruke bakkenettet, men mange av dem vil likevel få glede av billigere TV.

Det er lenge siden TV og TV-titting har fått slik oppmerksomhet som etter at digitaliseringen av bakkenettet ble besluttet. Svært mye av fokus har vært på hvor "vanskelig" det ville bli for de som dette nye var inrettet mot.

Vi kan få inntrykk av at det digitale bakkenettet har kommet for å gi TV til de som mangler enhver form for teknisk innsikt, og at de heller ikke har noen form for hjelpende omgangskrets som vet forskjell på en digital boks og en brødrister.

Disse stakkarene er også bosatt i grisgrente strøk hvor det ikke finnes noen form for butikker hvor man kan kjøpe utstyret som trengs og få kyndig veiledning.

Sannheten er heldigvis ganske annerledes.

En ny konkurrent

Bakkenettet blir etter hvert et reelt alternativ til kabel og parabol for praktisk talt hele Norges befolkning. Å koble seg på bakkenettet er ikke noe vanskeligere enn å koble seg til kabel eller satelitt, snarere tvert i mot, og enklere blir det når dekoderen blir innebygd som standard i TV-apparatene.

Dessuten står alle landets elektrobutikker rustet til tennene med tilbud og informasjonskampanjer. Det har vel aldri blitt brukt så mye penger til å informere om et TV-tilbud her til lands. Dette gjelder ikke bare bakkenettet, men også konkurrentene, som må svare på utfordringen.

Tilbudet av kanaler vil ikke kunne bli like stort som hos konkurrentene, på grunn av mindre tilgjengelig båndbredde - også etter at det analoge nettet er stengt. Men det store spørsmålet er hva folk faktisk foretrekker av kanaler.

Allerede i 1992 sang Springsteen om "57 channels and nothing on". Tilbudet av kanaler er allerede større enn dette hos flere av de norske tilbyderne, men er det sånt TV vi vil ha framover? Når det blir så mange kanaler å zappe eller sjekke gjennom i programoversikten at det tar lengre tid enn å se på et program? Som du kanskje gikk glipp av mens du lette etter det?

Kanskje store grupper etter hvert foretrekker norske kanaler og programmer når de først skal se på TV, resten får de gjennom andre medier, i hovedsak på nett.

Vis mer


Konkurransen om TV-seerne er uansett skjerpet, og prisene vil bli presset. Canal Digital er allerede ute med Norgespakken som utfordrer Rikspakken fra RiksTV. Noe egentlig nytt tilbud er det ikke, men innpakning, prising og markedsføringen er ny.

NextGenTel har lansert en kampanje som gir deg gratis digitalTV over bredbånd ut året, hvis du bestiller før 7 september.

Get og Viasat har ikke lansert noen direkte konkurrent til bakkenettets tilbud, men kjører med flere gode starttilbud.

Alle i samme båt

Selv om ingen av de nye TV-tilbudene blir like billige som "gratis" TV via det gamle analoge bakkenett var, så vil vi etterhvert få en jevnere og mer likestilt konkurranse mellom tilbyderne. Det vil på sikt være en fordel for alle som vil se TV.