ANNEN VIRKELIGHET: En av nyhetene i Vita er muligheten til "augmented reality"-spill. Her invaderes DinSide-redaksjonen av romskip.  Foto: Per Ervland
ANNEN VIRKELIGHET: En av nyhetene i Vita er muligheten til "augmented reality"-spill. Her invaderes DinSide-redaksjonen av romskip. Foto: Per ErvlandVis mer

PlayStation Vita

Sony trykker alle tenkelige sensorer inn i én boks. Ut kommer nye PS Vita.

Mot slutten av neste måned kommer endelig PlayStation Vita til Norge.

Dette er Sonys siste håndholdte spillkonsoll, og skal ta opp kampen med Nintendos 3DS og ikke minst alle smarttelefonene.

DinSide kommer tilbake med en full test av konsollen, men vi deler allerede nå våre førsteintrykk.

Og aller først vil vi gjerne vise deg hvordan Vita ser ut i aksjon, blant annet når DinSide-redaksjonen innvaderes av romskip:

Mer mobilaktig

Det er ikke vanskelig å se at Vita er oppfølgeren til Playstation Portable (PSP). De to ser ganske så like ut. Du får en blank og sort dings som ser proff og påkostet ut, og designet får Nintendos konsoller til å se ut som billige leker. Dette er ikke noe tull, må vite. Dette er Vita.

Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TA PÅ: Baksiden er berøringsfølsom. Det vil si at du kan bruke den som skjermen på en smarttelefon. Bortsett fra at det ikke er noen skjerm. Liksom. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KJENT: Med Playstation Vita får du knappene du er vant med fra Playstation, og to analoge styrespaker. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Foto: Ole Petter Baugerød Stokke

Her har du litt PS Vita-erotikk:

Selv om Vita likner på PSP, har selvfølgelig maskinvaren blitt kraftig oppgradert. Du får nå en grafikkprosessor med fire kjerner, og en CPU med like mange. I tillegg er det flust av nye sensorer som gir spillerne nye muligheter, som du kan selv kan se i videoen øverst i artikkelen.

  • To analoge styrespaker i stedet for én, slik Xbox 360 og Playstation 3-brukerne er kjent med.
  • Akselerometer, gyroskop og kompass gjør at Vita vet nøyaktig hvor brukeren peker den.
  • En fem tommer stor AMOLED-berøringsskjerm foran og berøringsflate bak åpner for smarttelefon-aktige spill, og spill vi ikke har sett maken til tidligere.
  • Kamera foran og bak lar deg ta bilder, men også spille "augmented reality"-spill ved å få spillfigurer over den virkelige verden.
  • GPS i 3G-versjonen for sosiale funksjoner basert på geografisk plassering.

Hva med en håndholdt retro-konsoll som også er en fullvedig PC? Test av Pandora

Som du ser dreier det seg i stor grad om funksjoner vi allerede har hatt på smarttelefonene våre i mange år. Og dette er neppe tilfeldig. Mobiler har nå blitt en livsfarlig konkurrent mot bærbare spillkonsoller, og med Vita forsøker Sony åpenbart å fylle igjen gapet mellom de to produktkategoriene.

KJENT: Med Playstation Vita får du knappene du er vant med fra Playstation, og to analoge styrespaker. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Grafikk og kontroll

I vår lyntest av Vita har vi forholdt oss til spillene vi fikk med da den ankom kontoret.

Felles for dem er naturlig nok pen grafikk. AMOLED-skjermen er nydelig, og Vita ha mer enn nok hestekrefter til å fylle skjermen med mer enn nok polygoner. Men samtidig som grafikken er pen, faller vi ikke av kontorstolene våre. Med utviklingen som har skjedd det siste året i mobil- og nettbrett-spill skal det mye til. De som har sett hva Unreal-motoren får til på en iPad vil ikke bli sjokkerte av spillene som foreløpig er tilgjengelige på Vita. Men misforstå oss rett: Grafikken er pen. Til tider veldig pen, spesielt i Uncharted: Golden Abyss. Og penere skal det bli når utviklerne blir flinkere til å melke kraften.

Lastetidene er dog alt for lange. Man er ikke vant til å måtte vente et minutt før spillet starter på en håndholdt dings; man har ofte små luker med tid man vil fylle med noe gøy. Ikke venting. Så lastetidene blir til tider plagsomt lange.

Retrolesning: DinSide rapporterer fra spillmessen E3 i 1999!

TA PÅ: Baksiden er berøringsfølsom. Det vil si at du kan bruke den som skjermen på en smarttelefon. Bortsett fra at det ikke er noen skjerm. Liksom. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Når det gjelder kontrollene er det en gåte for oss hvorfor det har tatt så lang tid før spillbransjen har forstått at doble styrespaker også lønner seg på en håndholdt konsoll. Så dette er en velkommen nyhet, som til tider fungerer utmerket. Men blant annet i skytesekvenser i Uncharted viser de også sin største (sic) svakhet: Størrelsen. De er på størrelse med en lillefingernegl, og da går det ut over presisjonen. Det er sikkert en treningssak, men det er rart at Sony ikke spanderte litt større styrespaker når de jo tross alt har nok av plass på Vita sin relativt store overflate.

Mye gimmick

Noe som går igjen i mange av spillene er gimmick. Det virker som om utviklerne har fått streng beskjed fra Sony om å bruke absolutt alle de nye sansene til Vita, og gjerne på én gang. Skal du klatre opp et tau i Uncharted, kan du velge om du vil:

  1. Fikle på baksiden av skjermen.
  2. Fikle på fremsiden av skjermen.
  3. Bruke styrespaken, som andre folk.

Nå kommer det musikkbutikk på PlayStation 3

SLÅSSING PÅ JOBBEN: Her slåss jeg mot en ballerina-kledd kvinne på skrivepulten. Foto: Per Ervland Vis mer


Når du henger i tau kan du også velge mellom å tilte konsollen eller bruke styrespaken for å slenge deg frem og tilbake. Og nærmest komisk blir det når du skal klatre opp vegger. Du kan da velge å tegne ruten du ønsker at helten skal følge, og så se han klatre. "Spennende". Eventuelt kan du bruke styrespaken, da. Selv om det er litt gammeldags. Det gjorde vi.

Men der dette bærer preg av krampeaktig gimmick, bruker andre spill Vitas nyheter på langt bedre måter.

Trenger vi håndholdte spillkonsoller? (Avsluttet)
Ja, mobilen blir aldri et fullgodt alternativ(59%) 517
Nei, mobilen holder i massevis(30%) 260
Spiller ingen rolle – spiller aldri!(11%) 95
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  • Little Deviants lar deg rulle en ball på skjermen ved å trykke opp underflaten den ruller på, gjennom å trykke på overflaten bak skjermen. Dette er litt vanskelig å forklare, men du kan se det i videoen øverst.
  • Reality Fighters lar deg sette opp en slåsskamp på stuebordet, ved hjelp av bevegelsessensorene og kameraet. Dette kalles gjerne "augmentet reality", og brukes nå av både smartelefoner, Nintendo 3DS og Vita. Potensialet er stort, og moro er det allerede.

  • Det er godt å slippe å spille alt med bevegelseskontroller når man tross alt har to analoge styrespaker. Men noen av spillene bruker tilting på en overraskende god måte, og i for eksempel Gravity Rush foretrakk vi å sikte ved å bevege konsollen. Det har aldri skjedd før, og det er tydelig at Vita har svært gode sensorer og smart programvare.

Vi kommer som sagt tilbake med en full test av Vita når vi har fått prøvd den skikkelig. Og det er bare å glede seg. For Sony har satt sammen det som kan være den ultimate spillkonsollen for de som synes Uncharted er mer spennende enn hoppende rørleggere. Og ikke minst sinna fugler.

OPPDATERING 1: Nå har Itavisen testet den skikkelig, her er dommen!

OPPDATERING 2: DinSide får opplyst at både nettleseren og lastetidene skal få seg en kraftig oppdatering når konsollen slippes i Norge. Vi får håpe det.

Eller kanskje denne PC-en er din nye bærbare spillkonsoll? Den koster bare 48.260 kroner!