PlayStation 3 - førsteinntrykk

Los Angeles (DinSide Data): Vi vet allerede at Wii er gøy. Men hvordan føles det å spille Sonys nye vidunder? Vi har prøvd. Se video!


Vi hevet på øyenbrynene når vi så på Sonys pressekonferanse. Håndkontrollenren ble redesignet til å se ut akkurat som de gode, gamle Dual Shock-kontrollerne, men fikk likevel et par nyheter. Først og fremst, naturligvis, bevegelsesfølsomheten, og i tillegg ordentlig analoge skulderknapper.

Vis mer


Bevegelsesfølsomhet er et betent tema. Det hersker liten tvil at Sony måtte la seg inspirere til en viss grad av Nintendos Wii. Men teknologien er annerledes, og enklere. Wii krever en sensor som plasseres under TVen, men til gjengjeld er følsomheten mer i fokus, alt ved Wii handler om fjernkontrolleren og dens muligheter.

Er dette 4D?

Hos Sony er muligheten til å tilte kontrolleren frem og tilbake og sidene en slags ettertanke. Du kan veldig fint spille alle PS3-spillene på tradisjonell måte, bevegelsesstyringen er bare et kult tillegg. I alle fall foreløpig, det er jo ikke umulig at det i fremtiden kommer spill til PS3 som utnytter bevegelsene på nyskapende måter.

Vi prøvekjørte spillet Warhawk, et av de tidlige titlene som benytter seg av funksjonaliteten. Dette pene, futuristiske flyspillet lar deg styre flyet med bevegelser, en funksjon som selvsagt krever noe tilvenning, men føles ganske raskt naturlig og nøyaktig. Vi opplevde imidlertid noe forsinkelse, men det kan godt skyldes mangelfull kalibrering. Ikke alle Wii-kontrollerne vi har prøvd responderte like godt heller.

Kontrolleren gir da heller ikke den umiddelbare lykkefølelsen Wii byr på. Men igjen, de to konsollene har forskjellig fokus og bruker forskjellig teknologi. Bevegelsesfølsomhet på PS3 er en kul greie, et morsomt tillegg som vi håper utviklerne utnytter smart og kreativt.

De nevnte analoge skulderknappene føles også litt annerledes, de er faktisk mer behagelige å trykke inn og virker til å ha blitt litt redesignet for økt komfortnivå.

PS3 footage (wmv 9 659 kB)


Men grafikken da. Er det virkelig like bra som de kontroversielle videoklippene vi så på E3 i fjor? Nei. Men ser det bra ut? Ja, så klart. Warhawk foregår i luften over vidstrakte øyer, med masser av fiendtlige fly i luften. Tegneavstanden er herlig, og allerede nå kjører spillet med solid framerate. Heavenly Sword, som vi har nevnt tidligere, er rett og slett herlig, detaljert og fargerik. Motorstorm byr på meget detaljerte kjøretøy og en veibane som blir permanent påvirket av bilene som kjører over den. Ingen av disse titlene presterer imidlertid en grafikk som kan sies å være betydelig mer imponerende enn Xbox 360.

Fremtiden avgjør

Det er imidlertid snakk om førstegenerasjons PS3-spill, mens 360 allerede er i sin andre fase med titler. Vi må nok vente et par år før de virkelige forskjellene mellom konsollene begynner å merkes.

Vårt første møte med PlayStation 3 var et hyggelig et. Maskinen føles velkjent, men likevel ny. Bevegelsesmulighetene er det lille ekstra som gjør at det ikke bare er nok en Sony-spillkonsoll, men en fersk opplevelse for spillelskere. Vi gleder oss til å prøve maskinen igjen, helst i mindre masete former enn svette og bråkete E3.

Flere E3-saker