Se opp for e-postsvindel! Foto: Colourbox.com
Se opp for e-postsvindel! Foto: Colourbox.comVis mer

Phishing-forsøk mot Get-kunder

Får du denne e-posten, bør du ikke svare.

Svindlere har vært aktive på internett siden den første spam-meldingen ble sendt ut. En av metodene de tar i bruk kalles «phishing», der uvedkommende forsøker å få deg til å oppgi brukernavn og passord.

Dette gjøres for eksempel gjennom en falsk nettside som ser ut som ekte vare, for eksempel en nettbank eller e-posttjeneste.

Les også: Hvordan kan noen la seg lure?

- Skjer fra tid til annen

På søndag ble det sendt ut en e-post til brukere av Getmail - e-posttjenesten til Get. I e-posten, som er preget av dårlig grammatikk, ber svindlere om brukernavn og passord under dekke om at kontoen skal oppgraderes. E-posten er sendt fra en @getmail.no-konto.

Denne e-posten ble sendt til et ukjent antall getmail-brukere. Vis mer


Les også: Tre ting du bør gjøre når du kommer hjem fra ferie

Øyvind Husby er direktør for samfunnskontakt i Get, og sier til DinSide at det av og til hender at svindlere forsøker å lure kundene deres.

- Det skjer ikke så ofte, men fra tid til annen vil kunder motta slike e-poster fra svindlere. Vi informerer kunder jevnlig om at de må være på vakt mot svindlerforsøk, og har også en advarsel om dette på innloggingssiden til web-mailen om at vi aldri vil be om brukernavn eller passord, forteller Husby til DinSide.

- Det blir det samme som om noen ringer og ber om pin-koden til bankkortet ditt. Dette er et eksempel på områder der man bør være oppmerksom for svindelforsøk, sier Husby.

Ifølge Husby har de systemer som fanger opp slike e-poster.

- Vi har sikkerhetssystemer som overvåker og følger med på dette. Jeg kjenner imidlertid ikke til hvorvidt noen har blitt lurt av denne e-posten.

Det er ikke bare e-poster du må se opp for: SMS-svindel er også vanlig.