PC-verkstedet tok betalt for ingenting

Infocare fastslo at alt var ødelagt, uten en gang å undersøke PC-en.

I sommer opplevde Mette Smedby fra Eidsvoll noe som de fleste ser på som et sant mareritt. Lynet slo ned i huset, og den nyinnkjøpte PC-en hennes sluttet brått å virke. På harddisken hadde Mette haugevis av personlige dokumenter og bilder, samt en personlig dagbok. Mette kjente panikken bre seg. Ville alt være tapt for alltid?

Ingen garantisak

Dagen etter tar Mette PC-en under armen og oppsøker Elkjøp-butikken der hun hadde kjøpt maskinen en måned i forveien. Hun forklarer at lynet hadde slått ned, og får til svar at garantien dessverre ikke dekker skader som følge av lynnedslag.

Mette vil likevel ha et prisoverslag på hva det vil koste å reparere PC-en. Hun vil nødig se at personlige datafiler skulle gå tapt og etterlate seg et historisk hull for alltid.

Prissjokk

Elkjøp sender så PC-en videre til PC-verkstedet Infocare. Etter en stund får Mette prisoverslaget hun har ventet på. Infocare hadde slått fast at alle delene i maskinen var defekte, og at det vil koste 9885 kroner å reparere den.

Det til tross for at PCen fra Packard Bell kostet 4300 kroner ny, en måned tidligere.

Mette betaler uansett de 444 kronene Elkjøp forlanger for undersøkelsen, og til tross for dødsdommen ber hun om å få maskinen tilbake fra verkstedet.

Mette Smedby kom skuffet hjem fra Elkjøp med en PC som i følge Infocare ikke var verdt å reparere. (Bilde: TV2) Vis mer


På grunn av alle de verdifulle dataene på harddisken vil hun for sikkerhets skyld få en datakyndig kamerat til å sjekke om det var mulig å redde noe som helst.

Kameraten, Terje Førsund, slår raskt fast at oddsene var gode. PC-en hadde nemlig ikke en gang vært åpnet av PC-verkstedet.

- Jeg syntes det hørtes rart ut at alle deler i maskinen skulle ryke ved et lynnedslag og jeg ble ikke mindre mistenksom da vi fikk tilbake PC-en fra verkstedet og så at forseglingen fra produsenten fortsatt satt på. Det betyr jo at de ikke kan ha vært inne i maskinen og sjekket engang, sier Terje Førsund.

Forseglingen viste seg å ikke være brutt. (Bilde: TV2) Vis mer


En stygg sak

Mette og Terje går deretter til TV2 Hjelper Deg med saken, som i neste omgang kontakter oss i DinSide Data for en nøytral vurdering av PC-en. Var den virkelig så ødelagt som Infocare hevdet?

Vi demonterer PC-en på vår testlab, og tester del for del. Vi finner raskt ut at strømforsyning, minne, grafikkort og harddisk fungerer helt fint. Hovedkort og prosessor er imidlertid dødt, men vi tester ikke disse to delene isolert, så feilen kan ligge i én av disse eller begge. Hele undersøkelsen tar oss under én time.

Og viktigst av alt: Bildene, dokumentene og dagboken til Mette er uskadet og problemfritt å redde.

Det tok ikke mange minuttene for undertegnede å konstatere at de fleste delene var helt i orden. (Bilde: TV2) Vis mer


Grovt villedende priser

Under undersøkelsen oppdager vi imidlertid at dette er en relativt enkel PC. Hovedkortet er sparsommelig utstyrt og basert rundt et brikkesett fra SIS, som er blant de billigste på markedet. Prosessoren er en billig Intel Pentium Dual Core.

Fra TV2 Hjelper deg får vi en detaljert oversikt fra Infocare, der de blant annet har listet ut kostnader knyttet til nye deler:

"Maskinen er utsatt for lynnedslag.

Prisoverslag:
RAM: 768,-
HDD: 1423,-
CPU: 1444,-
HK: 1678,-
PSU: 372,-
VGA: 1552,-
Arbeid: 570,-
Frakt: 150,-
TOTALT = inkl mva. 9885,-”

Vi tar så en rask tur i nettbutikkene, og finner blant annet identisk prosessor, minne, skjermkort og harddisk til svært mye lavere priser:

RAM: Corsair 3 GB DDR2 667 CL5: 270 + 130 = 500 kr (ikke 768 kr)
HDD: 320 GB Seagate Barracuda: 450 kr (ikke 1423 kr)
CPU: Intel Pentium Dual Core: 500-600 kr (ikke 1444 kr)
HK: Enkelt SIS-basert S775-kort: 3-400 kr (ikke 1678 kr)
VGA: GeForce 8600GS: Utgått, 8600GT (raskere) koster 5-600 kr (ikke 1552 kr)

Så selv om alle delene skulle vise seg å være defekte, ville det vært langt billigere å erstatte dem enn hva Infocare hevder.

I Mettes tilfelle vil kostnader knyttet til nytt hovedkort og prosessor beløpe seg til maksimalt 1000 kroner, og vår vurdering er at det ville tatt en kyndig PC-tekniker maks en time å bytte dette. I så fall ville et prisoverslag på 1000 kroner i deler, 570 kroner i arbeid og 150 kroner i frakt, totalt 1720 kroner, vært langt mer korrekt, mener vi.

Innrømmer feil

Hos Elkjøp kan de ikke vurdere jobben som Infocare har gjort, men de beklager overfor Mette og innrømmer at de selv også burde ha fanget opp dette vanvittige prisoverslaget.

Kenneth Gundersen, sjef for verkstedene i Infocare (Bilde: TV2) Vis mer


TV2 Hjelper deg tar derfor turen videre til Infocare, og der skylder de på at de ikke har fått noen ordentlig klage fra kunden. Terje Førsund har imidlertid kontaktet Infocare tre ganger angående saken, så han mener de burde hatt god anledning til å respondere.

Videre sier Infocare at feilen skyldes en personlig svikt.

- Den statusteknikeren som har håndtert saken har misforstått og ikke fulgt våre interne rutiner. Det vi skulle ha gjort var å åpne PC-en, ta en grundig sjekk og gi et prisoverslag på de delene som måtte byttes. Isteden har vi bare gitt et prisoverslag på alt i PC-en og det er feil.

Åshild Indresøvde, informasjonssjef Elkjøp (Bilde: TV2) Vis mer


Infocare presiserer at siden dette er en lynskadet PC ville det riktige vært å opplyse kunden om at dersom de reparerte ville de ikke gi noen garanti på jobben fordi det i etterkant kan dukke opp skader knyttet til lynnedslaget.

Reparerer PC-en gratis

Det er Elkjøp som er direkte ansvarlig overfor kunden og de vil derfor sørge for å reparere PC-en til Mette på egen regning og refundere beløpet som Mette har betalt for undersøkelsen.

- Jeg er bare glad for å få tilbake PC-en min, jeg sier en lettet Mette.

Saken er gjort i samarbeid med TV2 Hjelper Deg

Kjenner du til lignende historier? Bruk debatten under og del erfaringene dine med andre lesere!