Vis mer

PC-produsentene vil heller selge Ultrabooks

Er Apple for sterke for resten av bransjen?

Apple redefinerte mobilen. Mobiler var inntil da slektninger av den faste tastafonen, men utstyrt med en liten skjerm og et klønete menysystem. Med iPhone og apps ble mobilverden plutselig noe helt annet.

Andre fulgte opp, og i dag er det mange produsenter som gir Apple hard konkurranse på mobilfronten.

På nettbrettfronten er situasjonen annerledes. Selv om det har dukket opp rundt 100 forskjellige konkurrenter siden iPad ble introdusert, står iPad for 65% av markedet og langt større andel av de totale inntektene.

På toppen av det hele tjener Apple penger både på salg via forhandlere og direkte til forbrukere, pluss at de tar 30% av salget på apps.

Nummer to på lista over antallet solgte nettbrett (i videre forstand) kommer Amazon Kindle, som har solgt svært bra av sin Fire med fargeskjerm.

I likhet med iPad er Kindle en del av et økosystem, hvor det er flere inntektsstrømmer som samler seg og renner inn til produsentene. Med Android får ikke maskinvareprodusentene noen del av kaka fra Market, de må sloss om smulene etter at iPad har lagt beslag på de mest lukrative kundene - de som har størst betalingsvilje og -evne.

Men Kindle er ikke noe fullverdig nettbrett, det dekker noen viktige deler av bruksområdet, men langt fra alle.

Så hva gjør alle PC-produsentene?

På kort sikt ser det ut til at de fleste satser vesentlig tyngre på Ultrabooks i stedet for nettbrett. Under CES i januar er det ventet at vi vil se dusinvis av nye varianter. Ultrabooks er Intels oppskrift på moderne bærbare, som kombinerer egenskapene til netbooks - som var små og lette, men for svake, bærbare - som fremdeles er den mest solgte maskintypen, og nettbrett - som starter lynraskt og har lang brukstid.

En Ultrabook er en fullverdig PC og kan dermed selges til alle, fra bedriftsmarkedet til konsumenter og studenter. Har du først en Ultrabook er ikke behovet for ett nettbrett like stort. Og prisen på en rendyrket utgave ligger i skrivende stund på 8990 med 128 SSD og 4 GB minne. Noen produsenter tøyer ultrabook-begrepet og putter inn harddisk for å senke prisen, men det kan straffe seg. Da mister de fort de egenskapene som gjør Ultrabook'ene attraktive.

Og hvorfor satser de heller på Ultrabooks? Fordi det er bedre butikk akkurat nå, enkelt og greit.

Nettbrettmarkedet kan nemlig vise seg å bli en reprise på Mac vs PC-historien.

iPad vs røkla V2.

Fra 1984 og fram til Windows 3 i 1990 hadde Apple et stort teknologisk forsprang når det gjaldt brukervennlighet og grafisk brukermiljø. Noen vil si at de fremdeles har et forsprang, men det skal vi la ligge her.

Det som er sikkert er at langt de fleste i dag synes Windows fungerer godt nok, og vil ikke betale ekstra for Apple-opplevelsen.

Når Microsoft kommer med Windows 8 til neste år, tilpasset nettbrett, mobiler, spillkonsoller og PCer - og en parallell til Appstore som antagelig funger like godt som Apple sin - hva skjer da?

Kan det hende at det dukker opp nye nettbrett fra PC-produsentene, som kjører Windows 8, er kompatible med det meste på Windows-platformen og gir en brukeropplevelse som de fleste vil være fornøyd med, men uten å måtte elske, slik som de forholder seg til Windows?

Vi ville ikke bli forbauset.

Hvis Windows på nye, rimeligere nettbrett blir mer fleksibelt enn iOS og iPad, men tryggere og med støtte fra horder av erfarne Windows-utviklere - da kan Apple komme til å sitte med skjegget i postkassa og se på at Microsoft stikker av gårde med gevinsten og markedsdominansen nok en gang.