<B>BAKVENDTLAND:</B> Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen kan konstatere at PC-en er på full fart inn igjen, og at folk kjøper færre mobiler og nettbrett. Foto: TORE NESET
BAKVENDTLAND: Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen kan konstatere at PC-en er på full fart inn igjen, og at folk kjøper færre mobiler og nettbrett. Foto: TORE NESETVis mer

PC-en kommer tilbake

Salget av nettbrett og mobil ned.

Trodde du at alle nå skulle erstatte den gode, gamle PC-en med mobil eller nettbrett? Da må du tro om igjen.

For i løpet av fjoråret gikk nemlig salget av både mobil og nettbrett ned. Samtidig økte salget av PC-er.

- PC-en gjorde et comeback i fjor, det er det liten tvil om. Det kan se ut som om folk er fornøyd med nettbrettene de har. Samtidig beholder de mobiltelefonen lengre, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen.

LES OGSÅ: Her er årets PC-trender

Mobilen fortsatt viktigst

Ottemo understreker at mobilen fortsatt er det viktigste tilbehøret nordmenn har, og at vi nordmenn fortsatt kjøper på øverste hylle.

Det er med andre ord flaggskipmodellene vi velger, ikke kinesiske billig-modeller som ingen har hørt om.

Likevel kan hun notere seg en nedgang på 12,5 prosent fra 2013 til 2014, fra 2.4 millioner til 2.1 millioner.

For nettbrettenes vedkommende snakker vi om en nedgang på voksen 26 prosent, fra 950.000 i 2013 til 700.000 i fjor.

Billig å oppdatere den bærbare

Salget av bærbare PC-er økte derimot hele 29,2 prosent i omsetning, fra 3.1 milliarder i 2013 til drøye fire milliarder i 2014.

Forklaringen kan være at de som har kjøpt seg nettbrett samtidig har latt være å oppgradere PC-en sin på endel år.

Så oppdager de at de faktisk trenger PC fortsatt. Prisene har sunket kraftig de siste årene, og nå kan du skaffe deg en brukbar laptop for under 2.000 kroner.

LES MER: Se vår test av tre kraftige gaming PC-er

Det er for øvrig nå hele 37 prosent som ser TV (inkludert film, strømming etc.) på PC-en mot 31 prosent i fjor. Også her ser vi altså en økning i PC-behovet. 26 prosent ser TV på nettbrett, mens 9 prosent bruker mobilen til dette.

Stue-alteret dominerer fortsatt

Det er likevel fortsatt TV som gjelder for de fleste av oss. Hele 96 prosent ser på tradisjonell flatskjerm i stua, og det er faktisk en økning på tre prosent fra i fjor.

Og TV-salget går fortsatt godt, viser de ferske tallene fra Elektronikkbransjen.

Hele 414.000 husstander investerte i nytt apparat i fjor. Likevel er vi langt unna tallene for toppåret 2007, da flatskjermene tok av for alvor her i landet. Da ble det solgt 650.000 TV-er.

LES OGSÅ: - TV-salget er friskmeldt, sier Elkjøp

DAB opp 30-prosent

Et produkt som øker voldsomt er DAB-radioer. Salget økte med 30 prosent i fjor, og veksten vil trolig fortsett opp mot slukkingen av FM i 2017 (dersom ikke politikerne snur, slik noen tror).

Hvorvidt dette skyldes at kundene ber om DAB-radioer i butikken, eller om det hele skyldes at nesten alle radioer som selges både har DAB og FM, ble imidlertid ikke problematisert av bransjen selv.

Men også betydelig eldre lydteknologi øker. Den gode gamle vinylplatespilleren snurrer fortsatt i norske hjem, og hele 9000 av oss investerte i en ny spiller i fjor. Til sammenligning var det bare 2000 som kjøpte ny CD-spiller.

- Om noen hadde fortalt oss for noen år siden at den gammeldags platespilleren skulle gå forbi CD-spilleren i 2014, så hadde vi vel ledd godt, sier Ottemo.

Blu-ray på vei ut?

Nå kan jo også de mer moderne Blu-ray-spilerne spille CD-plater, om noen skulle ha behov for det i disse streamingtider.

Men også salget av disse synker kraftig, sammen med salget av DVD-spillere. Årsaken er nok Netflix og andre filmstrømmetjenester, som er i ferd med å overta for disker som tar plass i hylla hjemme.

Hvorvidt Blu-ray i 4K-oppløsning kan snu dette blir spennende å se.