Vis mer

På tirsdag snublet Apple

KOMMENTAR: Nå er alt duket for svensk musikkrevolusjon.

«Skal jeg ha fest vil jeg tilfredsstille alle gjestene mine uten å måtte spise suppe i en måned etterpå.»


På tirsdag presenterte Apple vårens nyheter, og et samlet Twitter- og journalistkorps er i stor grad enige om at fraværet av Steve Jobs og nyhetene som ble presentert gjorde at arrangementet ble en skuffelse.

«One more thing», keynotens høydepunkt, var at all musikk i iTunes nå blir DRM-fri.

Det er selvsagt noe vi kunne ha klappet for, men i disse dager nikker vi bare. Nyheten kommer sent. Amazon har solgt DRM-frie filer lenge (bare ikke til nordmenn). Det samme har britiske 7digital. Det samme har Telenor og Platekompaniet planer om, selv om det er leit for dem at de ikke har fått det opp og stå før eplene var modne. Og ikke minst - det skulle bare mangle at ikke butikken ble DRM-fri for å kunne ha noen sjanse mot den stadig økende piratnedlastingen der alt er DRM-fritt.

Imidlertid er jeg overrasket over at Apple, som har ledet an det elektroniske musikksalget i snart seks år, ikke har fulgt med mer i timen.

For salgsmodellen deres er allerede blitt avleggs.

Pål Joakim Olsen er teknologiredaktør i DinSide. Vis mer


Som forbruker har jeg ikke lenger lyst til å betale for én og en sang. Skal jeg ha fest vil jeg tilfredsstille alle gjestene mine uten å måtte spise suppe i en måned etterpå. Jeg ser det heller ikke nødvendig å ha lagret all musikken min på én maskin. Jeg vil høre sangene mine både hjemme og på jobb, eller på en internettcafé i Stockholm.

Og - jeg vil nødig risikere et diskkrasj der jeg mister alle sangene jeg har betalt for.

Har du fulgt med i den elektroniske musikktimen de siste ukene skjønner du at dagens nøkkelord er Spotify - det svenske musikkfenomenet som er på alles munn om dagen. Gratis og annonsefinansiert hvis du tåler den slags, eller en deilig all-you-can-hear-buffet til 99 kroner i måneden. Alt du vil høre når du vil høre det. Lynraskt i bruk og en musikkatalog som stadig nærmer seg iTunes’ gigantbibliotek. Også piratene har trykket Spotify til sitt bryst.

Selv min mor er frelst. Hun har aldri hørt på så mye musikk som nå - ja, på få uker vil jeg tippe hun har hørt mer musikk enn hun har gjort de siste fem åra. Jeg har delt ut nesten to og et halvt tusen invitasjoner til musikktjenesten og har fått utallige tuuusen takk-e-poster av henrykte brukere. Mange har også gitt uttrykk for at dette er noe de vil betale for, og mange (inkludert meg selv) har allerede begynt å betale bare for å vise svenskene at dette er noe vi gladelig betaler for. For - hvis ikke 99 kroner måneden for alt du vil høre når du vil høre det er greit, kan musikkbransjen like gjerne finne seg noe annet å gjøre.

Spotify mangler i hovedsak to ting: Mulighet for å laste ned sangene (slik at du hører på dem også på hytta - uten nettilgang) og mobile klienter slik at du ikke alltid må bruke en PC. Det ryktes om at i hvert fall sistnevnte kan se dagens lys i 2009.

Bare så synd at de aldri i verden vil få igjennom en iPhone-klient i app store twitret jeg forleden dag. Jeg tar det tilbake. Apple har ikke noe valg - Spotify MÅ inn i App store, hvor smertefullt det enn må være for deres eget musikksalg. Hvis ikke vil det være et stort tilbakeskritt for iPod/iPhone-familien, og hvis Spotify kan tilby mobile klienter for andre telefon- og MP3-spillerprodusenter vil Apple få et stort problem med å selge sine enheter fremover, som selskapet tross alt i stor grad er fundamentert på. Det er musikken som selger iPod; ikke omvendt.

Hvis Spotify får på plass muligheten for å lagre sangene mot en ekstra abonnementskostnad, kan Apple legge ned dagens variant av iTunes Music Store. Dette er slett ikke uoverkommelig - den amerikanske musikktjenesten Rhapsody har denne muligheten allerede (for et stadig rikere utvalg kompatible MP3-spillere), der sangene er DRM-beskyttede på den måten at de vil være spillbare så lenge du betaler abonnementet. Selv om jeg opptil flere ganger har uttrykt min frustrasjon mot DRM-beskyttelse, er jeg med på at det er nødvendig for å få denne betalingsmodellen til å fungere. Får du spille sangene på MP3-spilleren eller mobiltelefonen kan du ha den med på hytta, koble til et musikkanlegg og spille i vei.

Les også: Hvem tør kjøpe musikk nå?
Les også: Hvorfor vil dere ikke ha pengene mine?

Hva så med lydkvaliteten? Den kan selvsagt bli bedre, men YouTube-generasjonen har faktisk blitt mindre kravstore til kvalitet, og kvaliteten på Spotify er god nok for de fleste. Kanskje kan de ha en mindre komprimert versjon for feinschmeckere til en noe høyere månedspris, så er det problemet løst. Svenskene er så heldige at de kan sitte med en briljant segmenteringsmodell om de spiller kortene riktig.

Kjempen har snublet og kan lande hardt. Med mindre han klarer å ta seg for tidsnok.

Førstemann til mølla, Apple.