Nytt liv til Quake

Quake gjør mange av oss nostalgiske, og minner om en tid da deathmatch var noe helt nytt. Tenebrae for Quake forandrer ikke spillopplevelsen, men gjør derimot grafikken mye penere.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Quake, som ble sluppet i 1996, regnes som et av de mest legendariske spillene i førstepersonssjangeren - og er fremdeles et solid stykke undeholdning, selv om spillbarheten ikke helt kan måle seg med dagens spill. Quake hadde en for sin tid meget avansert grafikkmotor, men i dag ser det naturligvis meget utdatert ut.

Heldigvis finnes det mange kreative sjeler der ute, og en entusiast har laget et spennende lite program som fungerer både på shareware- og fullversjonen av Quake. Det som skjer er at spillet får nå realistisk lyssetting og sanntids-skygger. I følge utviklerne er det de samme algoritmene som brukes i det kommende Doom III-spillet.

Vi har prøvd Tenebrae med fullversjonen av Quake, og må si oss imponert. Forskjellen er dramatisk, med flotte lyseffekter og skygger. Spillermodellene og brettdesignet er identiske med originalen, da Tenebrae ikke akkurat legger til flere polygoner, men spillet ser uansett mye penere ut. Vi merket at Quake har faktisk begynt å hakke litt, da Tenebrae har vesentlig høyere krav til prosessor, minne og grafikkort enn originalen.

Tenebrae koster ingenting og er enkel å installere. Hovedpakken er på 4.06 MB, og kan lastes ned fra denne adressen. Du kan i mellomtiden kikke litt på skjermbildene vi har tatt av Tenebrae.