Ny grafikkteknologi fra ATI

Mer realisme skal det bli. ATI viste nylig frem en ny teknologi, kjent som Truform, som skal gi betydelig bedre bildekvalitet i spill.

Selv om NVIDIA for tiden dominerer grafikkbrikkemarkedet og ikke viser noen tegn til å stanse, er det alltid hyggelig å høre at noen fremdeles jobber med konkurrerende løsninger. ATI gir seg nemlig ikke, og satser fremdeles på en mer delikat fremgangsmåte – som en kontrast til NVIDIAS fokus på rå tall og enorme klokkefrekvenser.

Den nye teknologien til ATI heter altså Truform, og har som oppgave å jevne ut kantene til polygonene som alle 3D-modeller består av. I dag er alle objektene i spill konstruert av et varierende antall polygoner, og jo flere av dem det finnes i en modell, desto mer realistisk ser det ut. Dette har imidlertid sine begrensninger, spesielt når det gjelder minnebåndbredden. Selv om dagens spill er mer avanserte enn noensinne, ser modellene fortsatt ofte ut som lego-klosser med pålimte klistremerker på.

Mykere overganger

I korte trekk forsterker Truform-teknologien geometrisk informasjon som da tillater mer visuell detalj. Sprekkene mellom de individuelle polygonene blir jevnet ut slik at hele 3D-modellen ser mer ”sammenhengende” ut.

Et viktig aspekt av teknologien er at den også fungerer på eksisterende titler, som gjerne inneholder 3D-modeller med et svært lavt antall polygoner. Dette betyr selvsagt et nytt liv for eldre spill.

Truform kan også tilby svært detaljerte lyssettingsteknikker, som videre øker kvaliteten på modellenes overflater.

ATI har ennå ikke kommet med noen offisielle detaljer angående sin nye grafikkprosessor, kjent som Radeon 2. Vi regner med at denne brikken vil bli annonsert veldig snart, og at den vil inkorporere Truform-teknologien. Det blir da spennende å se hvorvidt Radeon 2 klarer å konkurrere med GeForce 3 fra NVIDIA.