Nettstedet hun vil elske

Dette er farlig nær paradis for den som liker å shoppe.

Mange bruker nå verdensveven helt annerledes enn hva tilfellet var for bare et år siden.

Stikkordet er "sosialt" - nesten daglig popper det opp en ny nettjeneste der konseptet er at det er brukernes bidrag som gir nettjenesten mening, og det er nettopp dette konseptet som blir omtalt som "Web 2.0".

>> Les også: Verdt å vite om Web 2.0

Faste lesere av DinSide har allerede fått en god dose artikler om sosiale nettjenester; det være seg del.icio.us, Pownce, Meemix eller nettleseren Flock, og i dag skal vi se på en ny stjerne på himmelen - Stylefeeder.

Vis mer


Nettshopping med venner

Med slagordet "Never shop alone" og tilhørende bruk av turkis, lilla og tegnede jentefigurer, er det liten tvil om at nettstedet henvender seg til den feminine delen av befolkningen. Overraskelsen var imidlertid stor da jeg som mann fikk servert det ene lekre produktet etter det andre som jeg faktisk kunne ha funnet på å kjøpe. Ikke bare tekniske duppeditter - selv om jeg likte både iPhone og Segway, fikk jeg forslag til bokhyller jeg så definitivt kunne ha prydet stua med.

Joda, det var en fin bokhylle, det! Vis mer


Det er nemlig det som er konseptet: du får anbefalt produkter du vil like. Om det er CD-plater, klesplagg, bokhyller eller datautstyr spiller ingen rolle.

«Du får anbefalt produkter du vil like.»


Når du registrerer deg første gang, får du beskjed om å klikke på bildene du liker, og vips, så er grunnlaget dannet for en profil. Du får så tips om produkter du vil like, og synes du det ser fornuftig ut, går du videre med å legge inn navn og epostadresse.

Du kan selvsagt bidra med nye produkter til nettjenesten og dele ut stjerner til de som ligger der fra før. Etter hvert vil nettjenesten foreslå venner du har mye til felles med, og du kan selvsagt også legge til venner du kjenner allerede. Produkter du liker legger du til som favoritter slik at du har oversikten over hva du sikler på.

Vis mer


Spør dine venner

Noe av konseptet er at du også kan spørre dine venner hva de synes om det du lurer på om du skal kjøpe. Over tid vil du også få flere anbefalinger basert på stjerner du har delt ut og hva vennene dine liker.

Fra tid til annen har Stylefeeder også en "featured" kjendis som kommer med sine anbefalinger. Blant de siste kan vi nevne 50 Cent, Kelly Clarkson og Ashley Olsen. Er du blant de mest flittige, kan det hende at også du blir trukket frem på forsiden.

Nettjenesten er gratis å bruke, og du kan registrere deg på http://www.stylefeeder.com.