LITE PROBLEM: Norges Google-direktør Jan Grønbech ser ikke på falske annonser som et stort problem for søkemotoren deres.  Foto: Per Ervland
LITE PROBLEM: Norges Google-direktør Jan Grønbech ser ikke på falske annonser som et stort problem for søkemotoren deres. Foto: Per ErvlandVis mer

Nekter for svindelproblem

Telenor ber Google rydde opp i falske annonser, mens Google synes problemet er lite.

DinSide skrev nylig om farlige annonser på søkemotorer som Google.

Kriminelle kjøper seg annonseplass hos søkemotorene, og får gode plasseringer når du for eksempel søker etter gratis programvare. Norske Ove Davidsen ble på den måten forsøkt lurt til å betale for et program som egentlig er helt gratis.

Slik ble Ove Davidsen nesten lurt av de falske annonsene

- Det er litt leit at søkemotorene skal tjene penger på at sine egne brukere blir svindlet, sier analytiker Jan Roger Wilkens i Telenors sikkerhetssenter til DinSide.

- Jeg skjønner ikke hvorfor selskaper som Google, Bing og Kvasir ikke tar tak i dette. Dette burde bli fjernet så fort som mulig, spør du meg.

Skylder på Google

Den norske søkemotoren Kvasir er et av stedene hvor de falske annonsene dukker opp.

Informasjonssjef Unni Strømstad kjenner ikke til problemstillingen, og skylder på Google. Det er nemlig Google som leverer mange av annonsene til det norske nettstedet, som den konkrete annonsen Davidsen holdt på å bli lurt av.

- Som Google-partner går annonsene direkte fra Google til Kvasir. Vi kan ikke kontrollere alle Googles lenker, sier Strømstad til DinSide.

- Men folk møter jo disse lenkene på deres side uansett, er ikke dette da en litt tynn unnskyldning?

GOOGLES FEIL: Informasjonssjef Unni Strømstad i Kvasir mener de ikke kan lese alle annonsene de får fra Google. Foto: Eniro Vis mer


- Det er ikke det som er problemstillingen. Utfordringen med slike annonser, som annonsørene lager selv, er at man må stole på at annonsørene følger retningslinjene. Når de ikke gjør det, kan Google fjerne dem.

Lattermild Google-direktør

Dette kan Google-direktør Jan Grønbech bekrefte. Når DinSide ringer, forteller han at det er første gang på seks år noen har kontaktet han om liknende problemstillinger i Norge.

- Men med ti tusener av annonsører og flere millioner annonser, skjer det sikkert at noen prøver å selge ting de ikke har lov til, innrømmer Grønbech.

- Når vi ser eksempler på at skumle annonser ligger ute på denne måten, føler du da at rutinene deres for å fange opp slike er gode nok?

- Skumle annonser? spør Grønbech og ler, før han fortsetter:

- Ja, jeg vil si vi er gode nok. Og vi blir bedre og bedre.

Pass deg for godtepose-fella, Nina gikk fem på!

"Lite problem"

Ifølge Grønbech blir de fleste Google-annonsene sjekket maskinelt, det vil si automatisk av datamaskiner. Noen blir også manuelt gått gjennom. Finner de annonser som ikke følger Googles retningslinjer, blir de fjernet.

Dette kan være alt fra annonser som lover mer enn de holder, til annonser for ulovlige produkter og tjenester.

- Dette er ikke noe stort problem, blant annet fordi vi fokuserer veldig på det. Vi gjør det vi kan for å forhindre dette, forteller Google-direktøren.

"Ikke farlig"

Kort tid etter at DinSide kontaktet Kvasir ble de falske annonsene fjernet. Google skal også stenge annonsene.

Wilkens i Telenors sikkerhetssenter mener uansett at man bør passe seg. Ifølge han er det "mye snusk i sponsede søkeresultater".

Slik unngår du å gå i sponsor-fella

- De som selger annonsene bør bli mye bedre til å sjekke hva som legges ut. Så lenge de får penger, ser de vel litt gjennom fingrene, sier Wilkens.

Google-direktør Grønbech vil ikke med på at sponsede lenker er farligere enn andre.

- Det er en drøy påstand, mener han.

- Jeg tror folk kan føle seg veldig trygge om de trykker på sponsede lenker. Men som i alle andre situasjoner hvor man skal kjøpe noe, må man bruke sunn fornuft.