Nå er det damene det gjelder

Nettbutikken PS.no er mest kjent for salg av datautstyr. Nå satses stort på egen dameavdeling.

Det er ingen hemmelighet at både PS.no, Komplett.no og de andre nettbutikkene som har spesialisert seg på salg av datautstyr og elektronikk, i stor grad domineres av mannlige kunder. Samtidig er det ingenting som tyder på at kvinner er sjeldnere i kjøpsmodus enn menn, heller tvert i mot, vil mange hevde.

Sterkt ønske

Når data- og elektronikkproduktene stadig oftere fokuserer på design og det som populært kalles "WAF" (Wife Acceptance Factor), er det naturlig at nettbutikkene ser et uforløst salgspotensiale hos den feminine delen av befolkningen.

En av dem som virkelig har tatt saken alvorlig er daglig leder Petter Aaland i nettbutikken PS.no. Så sterkt ønsker han seg kvinnelige kunder, at han nå lanserer en egen dameavdeling i nettbutikken - Ladies' Corner.

Vis mer

(Fortsetter under bildet)

- Vi gjør dette fordi vi ser at det er få damer som handler våre typer varer på nett. Vi tror dette blant annet henger sammen med at få damer ønsker å lese om MHz, millisekunder og bytes, men er opptatt av hvordan ting ser ut og hva de kan brukes til, forteller Aaland til DinSide Data.

Viktigere og viktigere

Hva mener du?

Trenger databutikkene egne dameavdelinger? (Avsluttet)
Ja, selvfølgelig(54%) 205
Nei, dette er bare tull(42%) 161
Sier hva jeg mener i debatten, jeg!(4%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For å finne ut hva som tekkes damer, har PS.no satt ned en prosjektgruppe bestående av kvinner som aktivt har deltatt med meninger og forslag på hva som bør komme på sidene. På sikt planlegges det både velvære- og kosmetikkprodukter, som krydder til bærbare PCer med leopardmønster, trendy bærevesker og rosa iPods.

For det er ingen tvil om at produsentene også har tro på at kvinner kommer til å bli en viktigere og viktigere målgruppe i tiden fremover.

- Vi har høye forventninger til Ladies' Corner, og har tro på at et slikt "skille" vil hjelpe kunden å velge rett. Vi i ps.no vil ta godt vare på damene også, avslutter Aaland.

Les også:

Denne redder neste date
Ny Facebook-milepæl