Vis mer

Nå angriper Google iTunes

Integrerer kjøp av musikk i søkeresultatene

Google har inngått en avtale med MySpace, samt musikktjenestene Pandora, iMeem og LaLa.com, om å integrere musikkjøp i søkeresultatene.

I følge InformationWeek skal søkeresultatene inkludere en knapp for å forhåndslytte på sangene, samt lenke til å kjøpe sangene fra de nevnte musikktjenestene.

Forkorter veien

Og du skal ikke behøve å vite hva sangen heter, eller hvem som synger. Det skal holde å kunne en strofe fra teksten, i hvert fall er det meningen med løsningen.

- Det handler om å gjøre veien kortere til musikken kundene leter etter, sier Geoff Ralston, en av sjefene i Lala.com. I følge InformationWeek skal man kunne lytte til sangene i sin helhet ved første avspilling, og deretter kan man lytte i 30 sekunder så mange ganger man vil.

I følge Google er hele 20% av søkene som blir gjort relatert til musikk på en eller annen måte.

Handel med musikkfiler er økende, men fortsatt er det Apple som stikker av med de største kakestykkene. I følge vår kilde har iTunes Store fortsatt 69% markedsandel.

DinSide kommer tilbake med mer informasjon om tjenesten når flere detaljer er klare.

Les også: Gratis navigasjon fra Google (ITavisen)