miniTEST: Nye iPods

iPod-utvalget ble plutselig forandret, nå er det helt nye modeller. Vi har sett på to av dem.

Apple har et velsmurt apparat, og for de fleste av produktene går det svært kort tid fra de lanseres til de er tilgjengelige i butikkene. Noen ganger klarer de ikke helt å holde tilbake informasjonen lenge nok eller produsere mange nok eksemplarer til at Steve Jobs kan si "and they are available today" etter å ha fortalt og vist hvor fantastisk det nye produktet er. Da må man bare belage seg på å vente.

Nylig ble praktisk talt hele iPod-familien fornyet, med store og mindre forandringer over hele linja. Den minste Shuffle fikk bare ny farge, Nano fikk både ny form og innmat, Classic kvittet seg med plasten og så ble altså Touch lansert, som grovt sett er en iPhone uten telefon.

Vi har i første omgang bare fått inn den nye Nano og Classic på 80 GB, mens Touch kommer inn til test så snart den kommer til landet.

Ny Classic

Selve ur-iPoden er fornyet på tre områder. Plasten er borte, istedet er det aluminium som gjelder og den er enten naturlig eller sort. Det er interessant at Apple nå fjerner seg mer og mer fra den hvite plasten som lenge var en hjørnestein i designprofilen.

Vis mer


80 GB modellen er også blitt enda litt tynnere, noe som er klart merkbart også sammenlignet med den forrige modellen, som var tilsvarende tynnere enn sin forgjenger. Om en enda tynnere iPod er enda bedre i bruk skal være usagt, vi får uansett leve med det.

Det som er viktigere er at den nå også kommer i 160 GB utgave, som er 3 mm tykkere og altså like tynn som den forrige 80GB modellen.

Felles for begge er at de har fått nytt grensesnitt, grafikken har blitt vesentlig oppgradert og har forseggjorte ikoner og langt mer elegant visning av informasjonen.

Det mest fancy er at du nå kan "bla" i coverene, cover-flow som Apple kaller det. De som bruker iTunes kjenner jo til dette.

Det som likevel er mer praktisk er at det nå er en søkefunksjon hvor du får opp alfabetet på skjermen og klikker deg fram til teksten du vil finne. Søkingen skjer underveis og virker svært rask.

Ny Nano

Dette familiemedlemmet har gjennomgått den største forandringen. Fasongen er helt forandret, den ser nå ut som en krympet Classic. Displayet er nå på to tommer (Classic er på 2,5) og den er bred i stedet for avlang.

Vis mer


Den nye Nano byr på det samme som Classic, med video og nytt grafisk grensesnitt. Den er også laget i aluminium og er bare 6,5 mm tykk.

Kapasiteten er på 4 GB eller 8 GB, og nå er det den med størst kapasitet som fås i flest farger. 4GB leveres bare i sølv.

I bruk

Sammenlignet med forrige generasjon er det først og fremst det visuelle som er annerledes. De nye modellene er ikke raskere, de låter ikke bedre osv. det er som før. En ny bruker vil glede seg over at informasjonen presenteres på en svært tiltalende måte, slik at det er enda lettere å lære seg manøvreringen og å finne fram til det man ønsker.

Coverflow er fancy, men gir etter vår mening ikke noe spesielt brukbart søkemiljø. Covere som skiller seg markant ut fra andre kan muligens være lettere å finne, men det er jo sjelden at dette er tilfelle. Avhengig av hva man foretrekker av musikk, så er det heller ikke alle som dukker opp med bilde, selv om man har valgt dette i iTunes. Vi som har litt særere musikksmak enn de fleste mangler alltid et sted mellom en tredjedel og halvparten av coverbildene.

Den største forandringen er jo at Nano har fått video, men 8 GB og 2-tommers skjerm gjør at gleden over dette i praksis blir begrenset.

iPod Touch blir derimot spennende å sjekke ut, med helt nytt grensesnitt og en fornuftig skjermstørrelse. Synd at den bare finnes med 16 GB flashminne og ikke med harddisk. Men det tar vel ikke så mange årene før vi ser 32 og 64 GB utgaver til en akseptabel pris.

Prisene på Nano er 1190 kroner for 4 GB utgaven og 1590 for 8 GB utgaven.

iPod Classic koster 1990 kroner for 80 GB utgaven og 2790 kroner for 160 GB.

iPod Touch koster 2490 kroner for 8 GB og 3290 kroner for 16 GB.