Minitest: Adobe Audition 3

Adobe er sterke på bilder og video, men hva med lyd? Vi tester nyeste utgave av Adobe Audition

Lydredigering er et stort og variert område, og dekker i prinsippet både musikalsk og annen type lyd. Hvis ett program skal håndtere hele dette området blir det svært omfattende og komplisert, særlig hvis det skal tilpasses bruk sammen med andre medier og formater i tillegg.

Adobe Audition 3 forsøker å dekke det meste av det som dekkes kan, det eneste som mangler er musikalsk notasjon.

Bakgrunn

Adobe Audition bygger på et gammelt populært lydredigeringsprogram som het CoolEdit, som fantes både i gratis- og betalversjon, Cool Edit Pro. Det strekker seg tilbake til tidlig 90-tall, men Adobe kjøpte opp firmaet bak - Syntrillium - så vel som programvare og lydbibliotek - Loopology - i 2003.

Programmet ble omdøpt til Audition og ble etter hvert utstyrt med en rekke nye finesser og støtte for ny basisteknologi som ASIO, VST og nytt grensesnitt.

I november 2007 kom versjon 3 med støtte for VSTi - virtuelle instrumenter, nye effekter og nye forbedringer på en rekke områder.

Hva er så Adobe Auditions styrker og svakheter, og hva skiller det fra andre lyd/musikkprogrammer?

3-i-ett

Installasjon av programmet var smertefritt og det eneste vi måtte gjøre i prosessen var å krysse av alternativer for lydfiler som skulle håndteres automatisk av programmet.

Øverst i venstre hjørne finner vi 3 symboler og menyvalg: Edit, Multitrack og CD. Dette er de tre hovedmodi programmet jobber i, og alle menyer etc. endrer seg ved valg av disse. Det er som å ha 3 forskjellige programmer under samme paraply.

Vis mer


Edit

Velger du Edit settes programmet i en-fil modus. Du kan redigere en stereo eller mono lydfil, og så lagre denne eller legge den inn i et flerspors-prosjekt.

Redigeringsmulighetene er omfattende, med et stort utvalg av verktøy for prosessering av alle tenkellige og utenkelige parametre.

Vis mer


Vinklingen er likevel først og fremst rettet mot generel lydredigering, i mindre grad mot musikk. Dette gjenspeiler seg i grensesnittet på mange måter. Fjerning av stillhet definert som nivåer under en viss terskel og kortere enn en viss tid i en lydfil f.eks. flytter alle områder med resterende lyd sammen til en klynge. Greit til arkivering av lydeffekter etc. men ubrukelig til musikk. Da skulle de forskjellige lydbitene blitt lagret som enkeltfiler og plassert på nytt i tidslinjen.

En unik egenskap hos Audition er muligheten for Spectral View. Her vises ikke de tradisjonelle lydkurvene, men energien over tid (horisontalt) og i frekvens (vertikalt). Med redigeringsverktøyene kan du her fjerne elementer i lyden hvis det er tilstrekkelig avstand mellom ønsket og uønsket lyd i frekvensdomenet.

Vis mer


Forøvrig er redigering raskt og elegant, på linje med de beste konkurrentene.

Multitrack
Audition støtter ubegrenset antall lydspor, det er avhengig av maskinvaren. Moderne PCer med raske flerkjerneprosessore, mye minne og raske disker har ingen praktiske begrensninger her. Du kan fint ha et par hundre lydspor, men det praktiske ved dette kan man lure på. Oversiktlig er det i hvertfall ikke.

Vi testet med noen av våre gamle 24-spors sessions, som i praksis betyr 23 spor - det 24 ble alltid brukt til tidskode for automasjon. Import og generell håndtering av dette var fullstendig smertefritt. Dra - og slipp av alle filene tok ikke mange sekundene og alt var klart for redigering og miksing.

Du kan raskt skifte mellom tidslinje og mixer, har du to skjermer kan du også legge de på hver sin skjerm for full oversikt.

Du kan gi forskjellige lydspor som hører sammen en egen farge for oversiktens skyld og guppere dem i Clip Groups. Dette gir deg muligheter for å redigere flere spor/clip på en gang, men dette er begrenset. Du kan f. eks. ikke sette opp fader-grupper eller mute-grupper i mixeren, noe som hadde vært svært praktisk. Fargene finner du heller ikke igjen i mixeren, bare på selve lydkurvene i tidslinjen.

Vis mer


Vis mer


Det er støtte for MIDI og VSTi (virtuelle instrumenter) i den nyeste versjonen. Denne var vi ikke spesielt imponert over. I stedet for at selve MIDI-sporet har sequencerfunksjonalitet i stedet for lydkurver og redigering dukker det opp et eget lite vindu hvor sequenceren bor.

Det er heller ikke mulig å velge en allerede eksisterende VST-mappe for plug-ins, de må flyttes til Adobes VST-mappe.

På toppen av det hele må du sette programmet i Play for å høre VST-instrumentene når du skal sjekke lyd. Er du i Stop kommer det ingen MIDI-informasjon inn til plug-in'ene.

En finesse som fungerte bra var Beat Extract hvor du kan markere et område og angi et antall beats (taktslag). Hvis det er spilt inn på klikk og du velger et område på en god del takter klarer programmet å finne tempo med svært god presisjon. Vi sjekket med metronomen i programmet og alt stemte gjennom en 3-minutters låt uten problemer.

CD
For å brenne CDer legger du inn lydfilene eller utsnitt av disse inn i programvinduet i ønsket rekkefølge. Du kan velge pausetid, legge inn ISRC-kode osv. - grunnlegende CD-mastering i form av prosessering av selve lyden gjør du i edit-modus.

Konklusjon

Adobe Audition har flere sterke sider og noen som enda må sies å være uferdige. Redigering av stereo-filer er absolutt den sterkeste siden, CD-brenningen er helt grei, mens Multitrack er veldig både og. Mikseren er svært oversiktlig, men mangler en del praktiske finesser, særlig når det gjelder gruppering av fadere og mutes.

For annen type lydarbeide enn tradisjonell flersporsopptak/redigering/miksing av musikk er programmet bedre egnet, etter vår smak.

Ønsker du å finne ut mer kan du skjekke ut programmets nettsider her. Du kan også laste ned en fullt funksjonell prøveversjon som varer i 30 dager.

Nedlastbar versjon koster 2 970 kroner ex mva. Pakken koster ca 3700 i norske nettbutikker.