Microsofts digitale livsstil

Microsoft har presentert sine visjoner og løsninger for digital livsstil og det digitale hjem - er det bare å løpe og kjøpe?

Hvordan vi bruker medier er i forandring. Vi er ikke lenger bare konsumenter som setter oss ned i godstolen og slår av og på det som strømmer fra radio og TV i et etter hvert anselig antall kanaler. Bruken av datamaskiner og Internett har endret våre vaner og våre krav til innholdsstrømmen. Vi vil ikke lenger la andre erobre vår tid på samme måte som tidligere. Vi vil være interaktive, bestemme over mediestrømmene og disponere tidsbruken selv.

Mange vil gjerne være innholdsleverandører selv, og tyr til blogging og egne nettsteder. Flere etablerte medier har allerede lokket mange av disse inn på egne områder til glede og forargelse for leserne, men det skaper trafikk og oppmerksomhet.

Andre opererer i egne nettverk via MSN og tilhørende tjenester som MSNSpaces, og har kanskje ikke samme trang til høy stemmeføring som de som oppsøker den spissede offentligheten.

Uansett er både innhold og tidsbruk noe som stadig flere vil disponere selv.

Vis mer


Det er her Microsoft tilbyr platformer, grensesnitt, apparater og løsninger - og ikke minst visjoner.

Er sofapoteten utdøende?

På Microsofts presentasjon ble det vist til undersøkelser som viser mange endringer i mediebruken.

Vis mer


Den største endringen er ønske om å selv styre TV-bruken, ved anskaffelse av utstyr til opptak programmer på harddisk. Ved siden av flat-TVer er DVD/harddiskopptakere storselgere for tiden.

Det er her Microsoft kommer inn i bildet med MediaCenterEdition installert på stuevennlige PCer med den riktige maskinvaren.

Vis mer


I kombinasjon med hjemmenettverk - kablet eller trådløst - vil den moderne bruker kunne dele innholdet mellom flere PCer i huset, eller koble en XBox 360 til nettverket og bruke denne som mediespiller koblet til en egnet skjerm.

Andre mobile enheter er også klare, som små mediespillere og mobiltelefoner basert på programvare fra Microsoft.

Bøygen: Hvem skal levere?

Det store problemet - som vi har også har påpekt i tidligere artikler - er at de som leverer TV-innholdet, fra kanalene til satelitt og kabelselskaper ikke er like begeistret for denne utviklingen med brukerkontroll over innhold.

Hele forretningsidéen er jo basert på å selge reklametid.

I tillegg er de moderne løsningene som digital kabel og satelitt et dårlilgere produkt i familier med flere TVer, enn det gamle anaolge kabelnettet med alle åpne kanaler til fri distribusjon på familiens apparater.

Skal flere i huset se forskjellige programmer, eller ta opp noe mens man ser på noe annet, krasjer man i kabelselskapenes krav om flere tunere og abonnementer.

Dermed dreper dette effektivt Microsofts og brukernes visjon - foreløpig.

Så får man drømme om neste generasjon maskinvare til MediaCenter, med tunerkort som håndterer flere samtidige kanaler - i forståelse med TV-tilbyderens krypteringsløsninger.

Vi mener at det er dette som er den første og største proppen som hindrer den nye medieteknologien å skyte fart for alvor.

Enig eller ikke? Andre løsninger? Debatten er åpen for inspill.

Flere artikler om dette temaet:

Vil databransjen overta hjemmeunderholdningen?
Mediebransjens hindringer - vår kommentar
Stua, en PC-fri sone?