Microsofts 12 bud for framtiden

Utviklingen av Windows skal skje etter 12 prinsipper, sier Microsofts Senior Vice President Brad Smith. Dette gjelder både Vista og videre framover.

Microsoft har fått så hatten passer når det gjelder forhold til utvklere, konkurrenter, brukere og myndigheter. Derfor har de nå lagt om en strategi som skal sikre at de går klar av lignende hindringer på veien videre, hvor enn den måtte gå.

De 12 prinsippene er fordelt over 3 forskjellige områder, i følge Smith: valgmuligheter for for PC-fabrikanter og brukere, muligheter for utviklere og interoperabilitet for sluttbrukere.

Vis mer


1: Vi vil forsikre om at Microsoft vil utvikle Windows slik at det blir enkelt for folk å legge til egenskaper som ikke leveres av Microsoft, sa Smith

2: Enkel tilgang. PC-produsenter star fritt til å legge til ikoner, snarveier og annet til Start-menyen i Windows og på andre steder hvor brukerne lett kan finne dem.

3: Microsoft vil designe Windows slik at PC-produsenter og brukere kan velge andre programmer til å automatisk bli valgt til å utføre typiske standardoppgaver som web og avspilling av media.

4: Produsentene skal kunne markedsføre seg ved å fokusere entydig på ikke-Microsoft programmer

5: Microsoft vil ikke behandle kunder dårligere, som ikke aktivt støtter Micorosoft-produkter. En standard prisliste for produsenter vil være tilgjengelig på web, som kreves av amerikansk antitrust-lovgiving.

6: Når det gjelder grensesnitt for programmering (API) vil Microsoft tilby et bredt utvalg av tjenester og dokumentasjon til bruk i utvikling av nye løsninger.
Alle interne kall i Windows vil også bli tilgjengelige for utviklere, sa Smith.

7: Når det gjelder internett-tjenester vil Microsoft tilby dette i form av Windows Live, sa Smith. Dette vil være et produkt i tillegg til Windows, som brukerne fritt kan velge eller velge bort.

8: Microsoft vil utvikle Windows Internet-tilgang slik at det ikke er sperrer mot noen lovlige nettsteder, eller at det skal koste noe å kontakte eller bruke andre nettsteder eller tjenester.

9: Ingen eksklusivitet. Antitrust-lovene sørger for at Microsoft ikke kan sette opp kontrakter som tvinger tredjepart til å bare promotere Windows. Dette har Microsoft lovet å fortsette med, sa Smith.

10: Microsoft vil vil gjøre sine kommunikasjonsprotokoller kommersielt tilgjengelige

11: Selskapet vil lisensisere patenter på sine oppfinnelser i operativsystemer på generell basis.

12: Microsoft vil aktivt støtte industristandarder.

Skal vi tro på dette? Dette blir den store styrkeprøven for Microsoft. Styrke betyr ikke alltid å pukke på sin rett og sine prinsipper - ofte er det ved å gi etter og åpne for andre at det kan skapes store ting.

(Kilde: eWEEK)