<B>REKLAMEKAOS</B>: Slik illustrerer Microsoft forskjellen på en vanlig PC og en Signature Edition etter 30 dager. Foto: MICROSOFT
REKLAMEKAOS: Slik illustrerer Microsoft forskjellen på en vanlig PC og en Signature Edition etter 30 dager. Foto: MICROSOFTVis mer

Microsoft Signature endelig tilgjengelig i Norge

Elkjøp skal selge PC-er helt uten reklame og prøveversjoner, som første kjede utenfor USA.

Synes du den nye PC-en din er treg? Det behøver ikke være at maskinvaren ikke holder mål, det kan like godt skyldes at den er overlesset med prøveversjoner og unyttige programmer og prosesser som kjøres i bakgrunnen.

Ofte er dette programmer som overlapper funksjoner som allerede er standard i Windows, og som bare forvirrer brukeren med spørsmål og dialogbokser i hytt og vær.

LES OGSÅ: Derfor stuper PC-salget

All about the money

Hvorfor er det slik? Det handler selvfølgelig om penger.

Hvis produsenten for eksempel installerer en tre-måneders versjon av et antivirusprogram, og du senere velger å fornye abonnementet ved å betale penger (etter utallige trusler om hvor viktig det er), får PC-produsenten en del av disse pengene.

BARE MAS: Det er lite som er mer irriterende når man kjøper en ny PC som å bli overlesset med irriterende dialogvokser fra programmer som ber deg om å ta dem i bruk. Vis mer


Bra for dem, men ikke alltid like bra for brukeren - deg.

I tillegg handler det om å få eierskap til kunden. Hvis en produsent for eksempel har sin egen skytjeneste som de ønsker å promotere, er det en ypperlig anledning å bake dette inn i Windows-oppsettet på en ny PC.

For den kyndige PC-bruker er det en smal sak å fjerne uønskede programmer, og til en viss grad ta tilbake kontrollen. Noen velger også å formatere disken og installere Windows fra bunnen av, og legge inn kun det nødvendigste.

Vi i Dinsides dataredaksjon har selv gjort det en rekke ganger, og det fører - nesten uten unntak - til at PC-en blir mer responsiv enn ved leveransen.

LES OGSÅ: Slik laster du ned Windows 10

Microsofts svar på problemet: Signature edition

VIL BLI KVITT BLOATWARE: Erik Rosenlind og Elkjøp har sett seg lei på at Windows-brukere skal få en dårlig brukeropplevelse på grunn av alskens demoprogrammer og reklame fra tredjepart. Foto: JOAKIM MANGEN/ELKJØP) Vis mer


For tre år siden lanserte Microsoft konseptet Signature. I praksis dreier det seg om PC-er som skal gi deg en optimalisert opplevelse, uten reklame og prøveversjoner, og kun med Microsofts egne programmer.

PC-produsentene som ønsker å være med, må få godkjent Windows-oppsettet hos Microsoft før de kan bruke betegnelsen Signature edition.

Foruten vesentlige hastighetsforbedringer i oppsett, oppstart og avslutning, skal Signature edition PC-er også gi brukeren en mer strømlinjeformet og enklere Windows-opplevelse.

Initiativet kan ses på som et forsøk på å gi PC-kjøpere noe av den samme, rene opplevelsen som Apple gir med sine Mac-maskiner. Disse kommer utelukkende med Apples egne programmer når du kjøper dem.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig PC

Norge først utenfor USA

Problemet er bare at Signature edition PC-er kun har vært tilgjengelig i USA, og i Microsofts egne butikker - inntil nå.

Nå har nemlig Elkjøp gjort en avtale med Microsoft om å selge utvalgte modeller i Norden, som første eksterne kanal utenfor Microsoft.

- Vi gjør dette fordi vi ønsker å gi brukerne en bedre PC-opplevelse. Dette er begynnelsen på slutten for bloatware på PC-er fra Elkjøp, sier Nordisk innkjøpssjef i Elkjøp, Erik Rosenlind, til Dinside.

- Kontrasten i brukeropplevelsen mellom en ny Windows-maskin og en ny Mac er påfallende stor. Vi synes det er galskap at det første man møter når man starter opp en PC til 13.000 kroner, er et varsel om å tegne abonnement på et hissig antivirusprogram. Dette vil vi ikke være med på lenger.

Doblet salget

Han forteller at salget av PC-er i høyere prisklasser doblet seg første uken tilbudet har vært tilgjengelig i Elkjøp-butikkene. Enkelte butikker er helt utsolgt for Signature Edition-modeller.

For det er nettopp enkelte dyrere PC-er og hybrider som er valgt ut, maskiner som koster fra 8.000 kroner og oppover. I første omgang omfatter det modeller fra Lenovo, Microsoft og Acer.

- Målet er at også billigere PC-er skal komme i Signature-utgaver hos Elkjøp, uten at kunden skal måtte betale mer.

Avtalen med Microsoft har en prøvetid på seks måneder. Hvis begge parter er fornøyd, vil tilbudet deretter bli utvidet, ifølge Rosenlind.

LES OGSÅ: Lanserte verdens tynneste PC

HP takket nei

TAKKET NEI: Stig Myklebust og HP har takket nei til å delta i Microsoft og Elkjøps Signature-satsing i Norge. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


Ikke alle produsentene er like glade i initiativet. HP er blant produsentene Elkjøp har vært i forhandlinger med, men som har valgt å takke nei til å tilby Signature Edition-modeller i Norden.

- Vi har gjort en stor endring i antall programmer og demoer fra tredjepart på alle våre PC-modeller for å forbedre brukeropplevelsen, resultatet er hurtigere oppstart og forbedret batteritid, sier PC-ansvarlig Stig Helge Myklebust hos HP.

- Men hvorfor har dere valgt å ikke være med på dette initiativet?

- Noen programmer mener vi fortsatt en må ha for å få den beste brukeropplevelse av våre maskinvaren, som styreprogrammet til høyttalerne fra Bang & Olufsen, vårt HP supportprogram for drivere og HP lounge, som er strømming av musikk, for å nevne noen. Dermed kan vi ikke bruke Signature-stempelet, men brukeropplevelsen blir etter vår mening tilnærmet like god, avslutter han.

Du finner mer informasjon om Signature Edition-satsingen hos Elkjøp

LES OGSÅ:
Dinside tester bærbare PC-er
Stor Windows 10-oppdatering til sommeren