Mer London-drama på vei

Til tross for sine feil, ble The Getaway en relativt stor suksess. Har utviklerne hørt på kritikken? Vi tok turen til London for å sjekke oppfølgeren, Getaway 2: Black Monday.

Det er i en ganske anonym kontorbygning midt i et av de hippeste strøkene i London at utviklerne av The Getaway (samt titler som EyeToy og Singstar) holder til, og mens svært så moteriktige Soho-innbyggere rusler forbi, venter vi på å få lov til å ta en prat med de ansatte i studioet. Etter litt venting havner vi i fjerde etasje, der London Studios har installert en fullstendig pub, med PlayStation 2-maskiner montert inn i bordene.


Det er der vi får en omvisning av det nye spillet, som ser ut til å være enda mer brutalt og ubehagelig realistisk enn originalen.

Det første Getaway-spillet hadde potensial som rett og slett var for dårlig utnyttet. Den flotte historiefortellingen og realismen ble til de grader hindret av ustabile kontroller, ofte dårlig design på brettene og del andre feil. Det virker likevel som om designerne har hørt på kritikken, for mange av problemene med det første spillet blir nå fikset.

Tre siden av historien

I Getaway 2 møter vi tre helt nye karakterer. Den første er Mitch, en politimann som jobber mot noen av Londons tøffeste kriminelle. Videre i spillet møter vi Eddie, en bokser med tvilsomme bekjentskaper, og til slutt Sam, en hackerjente som er ekspert på sniking. Historien fortelles gjennom deres øyne, og flere ganger besøker vi de samme stedene med forskjellige karakterer. Vi fikk for eksempel spille gjennom et angrep på en bokseklubb ledet av politimannen Mitch, og senere sniker vi oss som Sam inn i klubben under det samme angrepet.

Som før baserer historien seg rundt diverse kriminelle gjenger i London, denne gangen med fokus på russisk mafia. Utviklerne brukte flere måneder på å oppsøke diverse lugubre steder i byen, og til og med vært i kontakt med mafiamedlemmer for å oppnå høyest mulig grad av realisme. Her er en troverdig historie svært viktig, og i likhet med det første Getaway-spillet er dette er voksent, seriøst og brutalt spill.


Spillbarheten har også gjennomgått mange forbedringer. Kontrollen av både biler og mennesker virker til å være mye mer solid og gjennomført. Det er hundrevis av biler du kan bruke i spillet, og i denne omgang kan vi også kjøre motorsykkel! Når du er til fots, er det lettere å sikte på fiender og styringen er mer responsiv. De tre karakterene har varierte bevegelser - Mitch kan bare benytte seg av pistol og maskinpistol, Eddie er dyktig til å slåss og bruke forskjellige typer våpen, mens Sam holder seg for det meste usynlig.

Det er fremdeles ingen form for helseindikatorer i spillet (du må se etter blodflekker for å se hvor mye karakteren din er skadet), men nå kan du finne helsestasjoner på forskjellige steder i spillet som leger sårene dine. Du kan også gjøre det på gamlemåten, ved å hvile deg litt.

Et viktig, nytt element er at spillet nå lar deg mellomlagre under oppdragene. Dette var ekstremt frustrerende i originalen, da du måtte begynne hele oppdraget på nytt hvis du døde. Samtidig er oppdragene mye større og mer omfattende enn tidligere. Generelt virker det som om utviklerne har prøvd å gjøre spillet litt lettere denne gangen.

Det er også lagt til en del tilleggsoppdrag, som taxikjøring, eller rett og slett frikjøring rundt om i byen.


Større og slemmere

Det er et enda større område av London som er kartlagt i Getaway 2, og med flere detaljer som bakgater og smug. De store innendørslokasjonene er også svært detaljerte og innholdsrike. Og grafikken virker til å være ekstremt flott - det er ganske naturlig å sammenligne Getaway med Grand Theft Auto-spillene, og når det gjelder grafikk blir San Andreas fullstendig knust av London. Og det uten plagsom pop-up og hakking. Det som er litt negativt er at byen fremdeles virker ganske død, uten spesielt mange mennesker i gatene og med lite interaktivitet untatt det som er nødvendig i oppdragene.

The Getaway 2 kommer til å konkurrere med den glimrende GTA: San Andreas, om utviklerne vil det eller ikke. Slikt blir det når to spill med et relativt likt konsept slippes omtrent samtidig. GTA har humoren, størrelsen og friheten, men Getaway har alvoret, realismen og en målrettet historieutvikling. Vi tror det er plass til begge spillene, og ser frem til å anmelde det endelige resultatet. Getaway 2 er på gatene 17. november, og vi kommer tilbake med full anmeldelse rundt den tid.

Klikk her for vår anmeldelse av det første Getaway-spillet!