Mediebransjens hindringer - vår kommentar

Vi er enige både med Intel og Microsoft i at det hadde vært topp om alle fomer for medier kunne organiseres og tilpasses oss og vår personlige tidsplan, i stedet for sendeplaner hos TV-selskapene. Men vil de gi slipp på denne kontrollen?

Microsoft og Intel satser på å "overta" underholdningselektronikken, ved å forsyne bransjen med ny teknologi basert på Windows og PC-prosessorer. Du kan lese om det de presenterte på Consumer Electronics Show nylig i denne artikkelen.

Slik TV-mediet basert på kringkastingskonseptet er nå, er det alt for mange hindringer. Du må først "gifte deg" med en leverandør av TV og kjøpe/leie en boks, så må du velge programpakke, så kanal, og så kan du endelig velge hvilket program du skal se. Så må du skaffe deg programoversikt og sette deg ned med klønete grensesnitt for å programmere opptak hvis det ikke passer deg å se programmet når det sendes.

Dessuten kan hele husstanden ofte bare velge én kanal, siden dekoderne ikke åpner for mer enn en av gangen.

For veldig mange blir det til at man har et par favorittserier, nyheter og faste innslag - ellers sitter man og zapper....

Vi kunne tenke oss å sitte ved PCen og søke fritt blant tilgjengelige programmer fra alle kanaler. Så vil vi få opp en liste hvor vi kunne krysse av de programmene vi ville se eller ta opp på harddisken innebygget i TVen, eller i en annen boks i huset. Eller lagret automatisk ett eller annet sted på nett, hvis det skulle vise seg at vi ikke hadde diskplass, uten at vi måtte håndtere dette selv.

Vi ville også kunne gjøre dette ved TVen, og når det blir slutt på den antikvariske bilderørutgaven og vi får LCD eller OLED i stedet, da blir det ikke så påkrevet med pekebok-grensesnittet som MediaCenter og lignende skapelser baserer seg på i dag. En universell fjernkonktroll kan f.eks. ha en pekeflate a la bærbare PCer, og framtidens brukere har neppe de teknologisperrene som noen fremdeles sliter med i dag.

Vi ville også kunne sette opp varsling av sendinger på SMS, med mulighet for å velge opptak i stedet hvis vi ikke var hjemme. GSM-nettet vet jo allerede hvor vi er til en hver tid!

Digitalkamera og videokamera (uten bånd!) med innebygget trådløst nett for automatisk overføring til lagring hjemme eller på jobb er en selvfølge.

Dette forutsetter imidlertid langt raskere trådløst nett enn selv 802.11g for at det skal være virkelig praktisk. FireWire-hastighet er en god begynnelse.

Men hva sier TV-selskapene?

Den største bøygen er likevel de som produserer programmene. I dag konkurrerer de om vår tid og vår oppmerksomhet og det er jo dette de selger videre til annonsørene som bidrar med de største inntektene.

Hvordan skal dette bestå hvis hele infrastrukturen rundt distribusjon og programvalg overlates til brukeren? Når sendingene ikke lenger må være i sanntid, hvordan blir det med prime-time og konkurranse om oppmerksomheten? Hva med kanalprofiler og egenart?

Dette er ikke uløselig, men tregheten i mediebransjen er stor. Det ser vi hos plateselskapene, hos filmprodusentene, og nå er det altså TV og radio som står for tur.

Det vi liker er at tendensen går mot å sette den individuelle bruker i fokus, spesielt at det dreier seg om å kunne distribuere sin egen tid og velge både hva, og ikke minst når, man vil bli påvirket og stimulert av underholdningsbransjen.