OPPBLÅST: Slik så batteriene til Pål Henning Berg ut etter en stund. Det er ikke bare stygt; det kan også være farlig.  Foto: Pål Henning Berg
OPPBLÅST: Slik så batteriene til Pål Henning Berg ut etter en stund. Det er ikke bare stygt; det kan også være farlig. Foto: Pål Henning BergVis mer

Mac-batteriene blåste seg opp

Men det måtte Pål Henning Berg "bare regne med".

Designerne hos reklamebyrået Ferskvann er ivrige Mac-brukere.

Stort sett fornøyde Mac-brukere, også.

Men det var inntil batteriene på deres Macbook Pro-maskiner bestemte seg for å blåse seg opp.

- Da vi satte maskinene på jevnt underlag, gikk de rundt som en karusell, forteller Pål Henning Berg i Ferkvann til DinSide.

Gikk bra første gang

Batteriene hadde blåst seg opp så mye at maskinen rett og slett bulet ut under.

Lithium-ion-batterier som sveller opp kan i verste fall føre til en eksplosjonsartet brann, som vanskelig kan slukkes. Berg og kollegaene kontaktet derfor sin Mac-leverandør, og fikk reklamere på batteriene. Maskinene var kjøpt som privatpersoner.

Men det samme skjedde på andre maskiner en stund senere; over ett år siden de hadde kjøpt dem. Da fikk pipen en annen lyd.

- Vi fikk beskjed om at dette var problemer man måtte regne med etter en viss tid, forteller Berg.

Derfor fikk han heller ikke reklamasjon.

- Selv om Apple tydeligvis har levert batterier som er eksplosjonsfarlige over tid. Jeg ble skikkelig forbanna.

Les historien om mannen som har prøvd å kontakte Apple i fire år

Sender ballen videre

Det er enkeltmannsforetaket Opplandsdata som leverer Mac til Ferskvann.

Mannen bak foretaket, Ørnulf Bernhardsen, sier til DinSide at han ikke husker saken, som skjedde for omlag halvannet år siden.

KJENT: At batterier blåser seg opp som disse Macbook-batteriene, er ikke ukjent. Foto: Pål Henning Berg Vis mer


- Jeg har ikke så mye mer å støtte meg til enn det Apple kommer til oss med, og alle servicesaker går gjennom Infografikk, sier Bernhardsen.

Han mener derfor at en beskjed om at man må "regne med" oppblåste batterier eventuelt kom derfra. Vi ringer derfor Infografikk for å høre hvordan de håndterer batterireklamasjon.

- Rutinen er å få maskinene inn til service, kjøre en test på batteriet og så gå gjennom resultatene. Deretter kjører vi eventuelt en reklamasjonssak mot Apple, forteller Rune Klausen i Infografikk til DinSide.

"Helt greit"

Etter 300 ladesykluser må man regne med at batteriet ikke yter maksimalt, ifølge Klausen. Men at Berg "måtte regne med" at batteriet blåste seg opp, synes han høres rart ut.

Mac-reperatøren tviler på de noen gang har sagt noe slikt, og påpeker at det varierer fra sak til sak hva som kan gjøres når batteriene streiker. Alt ettersom hva testene viser, og hva Apple sier. I dette tilfelle mente tydeligvis Apple at Berg ikke kunne få et nytt batteri gratis.

- Berg synes Apple har en noe rigid kundeservice. Hva slags inntrykk har dere som jobber med dem daglig?

- Det var en periode hvor det ikke gikk så greit, for noen år siden. Men nå har ting blitt bedre, så det går egentlig veldig bra, svarer Klausen.

Han forteller at han sjeldent har problemer med å få reklamasjon på batterier, selv etter to til tre år.

Slik steller du pent med batteriene dine

Skal vare 2,5 år

Berg i Ferskvann har ikke noe vondt å si om sine Mac-partnere. Det er Apple selv han reagerer på.

- De er generelt ikke så rundhåndet på hva de utøver reklamasjon på. De gjør ikke som Ikea, som heller gir én for mye enn én for lite. Man kvier seg derfor litt før man setter i gang en sånn mølle, mener Mac-brukeren.

Alle Mac-er leveres med det Apple kaller "Apple One Year Limited Warranty". "Limited"-betegnelsen omfatter blant annet batteriet. I garantibeskrivelsen står det at "garantien omfatter ikke forbruksmateriell som batterier med mindre skaden oppstår på grunn av feil i materialet eller produksjonen".

IKKE ALENE: Truls Pedersen er skuffet over Apples kundeservice, og kan ha opplevd de samme batteriproblemene som Ferskvann. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Samtidig har norske forbrukermyndigheter slått fast at alle må forholde seg til deres oppfatning, som er at forventet levetid på et batteri er 2,5 år. Dermed må alle gi reklamasjon på batterier, om man sier fra innen to år.

Kan være kjent feil

DinSide har tidligere fortalt historien om Truls Pedersen, som har forsøkt å komme i kontakt med Apple i fire år. Også han hadde blant annet problemer med batteriene på sin Macbook Pro.

Apple har innrømmet at maskiner produsert mellom februar 2006 og april 2007 har batteriproblemer, og oppblåste batterier er én av feilene som kan oppstå, ifølge diverse nettsteder. Man ga gratis batterier til de det måtte angå i ett år, men så var det slutt.

Berg i Ferskvann kan være én av dem som også har opplevd denne batchen, på lik linje som Pedersen. Men sist gang batteriproblemene forekom, da han ikke fikk reklamasjon, skal batteriene ha vært av nyere dato.

Vi kontakter derfor Apple for å høre hvordan de forholder seg til batteriproblemer generelt, og hva de tenker om dette tilfellet spesielt. Vi er ikke vant til å få noe svar fra Apple, da de i fleste tilfellene kun har kommentaren "ingen kommentar". Til vår store overraskelse dumper det ned et kort og konsist svar etter noen dager.

- Her er uttalelsen fra Apple angående dine spørsmål, skriver en anonym talsperson i eposten, før den spennende uttalselsen kommer:

- Forbrukere som opplever problemer med sine Apple-produkter bør kontakte Apples kundeservice.

De henviser også til Apples informasjon på nettet. Dette er ikke godt nok for Berg.

- Kan Apple lage farlige produkter som de senere ikke erkjenner ansvar for? spør han retorisk.

- Det er litt skummelt, synes jeg.

Hvor mye bedre er toeren enn eneren?