Lysende fremtid for id Software

For to uker siden, på QuakeCon-konferansen, fikk vi mye interessant informasjon om fremtidige prosjekter til id Software og deres venner. Her er en oppsummering av alt vi kan vente oss fremover.

Ryktene om nye spill som er under utvikling hos id Software, skaperne av Doom- og Quake-seriene, har lenge versert på nettet. Det har vært mye snakk om tredjepartsutviklere og nye teknologier – her er i alle fall det vi vet om de kommende titlene.

Quake 4

Dette er det eneste vi har sett fra Quake 4 foreløpig. Vis mer

Quake er uten tvil en av de mest legendariske seriene i PC-spill-universet, spillet som gjorde deathmatch, store nett-turneringer og modifikasjoner til allemannseie. Etter tre suksessrike titler og en rekke utvidelsespakker, er det nå et annet firma enn id Software som får ansvaret for del fire i serien.

Det er imidlertid ikke hvem som helst som overtar Quake-navnet – Raven Software er en svært respektert utvikler, og stod bak spill som Hexen II, Heretic II, Soldier of Fortune og Star Trek: Elite Force. Andre prosjekter underveis fra Raven inkluderer Soldier of Fortune II og Jedi Knight II. Med andre ord har Raven inngående kjennskap til id-teknologi, og har samarbeidet tett med dem i fortiden.

Quake 4 skal ta oss tilbake til Strogg-universet vi kjenner fra Quake II. I motsetning til det forrige Quake-kapittelet, vil Q4 fokusere mer på enkeltspilleropplevelsen, med en bakgrunnshistorie vi faktisk bryr oss om. Utviklerne presiserer imidlertid at Quake 4 kommer til å ha en flerspillermodus, men naturligvis ikke fullt så høyt prioritert.

Teknologien bak Quake 4 er den nye Doom-motoren til id Software. Ut ifra det lille vi hittil har sett, er det et meget imponerende stykke teknologi.

Det har foreløpig ikke dukket opp noen skjermbilder eller nærmere informasjon om Quake 4. Vi vet heller ikke om noen utgivelsesdato, men én ting er sikkert – det er lenge til.

Doom III

En tidlig animasjon fra Doom III-motoren Vis mer

Det er denne oppfølgeren til de to klassiske Doom-spillene det kanskje knytter seg mest forventninger til. Ikke minst fordi vi vet litt mer om akkurat dette spillet enn Quake 4. Vi har sett to videoklipp som viste noen svært spennende effekter, spesielt når det gjelder realistisk lys- og skyggesetting.

Spillet blir utviklet av id selv, og vil akkurat som Quake 4 også fokusere mer på enkeltspilleraspektet, med en spennende historie og klart definerte mål. Den generelle stemningen vil ligne mye på de originale Doom-spillene – mørk, skummel og spennende. En flerspillermodus vil nok være tilstede også her, men ikke like høyt prioritert som før. Vi kjenner heller ikke til noen detaljer om bakgrunnshistorien, men gleder oss likevel!

Det er klart at teknologien bak Doom III vil være svært imponerende, og sannsynligvis representere et større steg når det gjelder visuell kvalitet enn de respektive Quake-motorene gjorde i sin tid.

Det er ikke umulig at spillet vil komme i butikkene en gang i løpet av 2002. Noen nøyaktig dato har imidlertid ikke blitt offentliggjort.

Return to Castle Wolfenstein

Return to Castle Wolfenstein Vis mer

Av alle id-relaterte prosjekter er det dette spillet som nok er nærmest butikkhyllene. Allerede på E3-messen i år 2000 kunne vi se en fungerende og spillbar demo, og på årets messe hadde spillet tatt en enda mer lovende form. Mye tyder faktisk på at vi kan forvente denne nye versjonen av en sann klassiker allerede til høsten.

Det nye Wolfenstein-spillet utvikles av Gray Matter Software, som tar seg av enkeltspiller-delen, mens flerspillermodusen blir programmert av Nerve Software, som består av tidligere ansatte fra id Software og Rogue Entertaiment (selskapet som stod bak fjorårets spill Alice). Alt blir oversett av id, som har lisensiert bort Quake III-teknologien til prosjektet.

Vi har selv sett mye av spillet i levende live på de to siste E3-messene, og er sikre på at dette blir et av årets store actionspill. En kombinasjon av historikk, fantasi, nostalgi og moderne teknologi vil forhåpentligvis ikke slå feil.

Mer på gang

Nerve Software, som utvikler multiplayer-delen av Return to Castle Wolfenstein, har også fått i oppdrag å lage et helt nytt multiplayerspill for id Software, med fokus på lagbaserte oppdrag. Spillet har foreløpig ingen tittel, og det har heller ikke dukket opp noe informasjon om hvordan det hele vil foregå. Vi vil selvsagt komme med mer informasjon så snart vi vet noe.

For å oppsummere – det virker som om id Software har forstått at de egner seg mer som utviklere av ny teknologi enn av virkelig innholdsrike spill, og satser heller på å lisensiere bort sine merkenavn til nære samarbeidspartnere. Det er også interessant hvordan trenden nå igjen har snudd seg fra utpregede flerspillerspill som Quake III, til mer historiebaserte titler, som først og fremst byr på en stemningsfull enkeltspilleropplevelse.

Med alle de nye spillene ser vi at de svært populære Wolfenstein-, Doom- og Quake-seriene har et langt liv foran seg, og at vi vil fremover se mange kvalitetstitler med id-logo på.