Du kan øke prestasjonene dine med 20 prosent hvis du hører på musikk når du løper. Foto: Colourbox.com
Du kan øke prestasjonene dine med 20 prosent hvis du hører på musikk når du løper. Foto: Colourbox.comVis mer

Løp lenger med musikk

Musikk gir motivasjon på løpeturen.

Du er ute og løper og skulle gjerne hatt motivasjon til å kunne fortsette litt til, men kroppen nekter å presse seg. Eller du har ikke klart å komme deg ut av huset en gang, fordi du har møtt på en mental kinesisk mur der du ligger i sofaen med treningstøyet på. Eller det regner ute, og du snur i døra idet du er på vei ut på ukens første joggetur.

Det er likevel håp for alle" Husk å ta med iPoden neste gang du skal ut på en løpetur.

Ikke mist treningsgnisten
Kom deg i form til riktig låt

- Det er vitenskapelig bevist at det er mindre anstrengende å løpe hvis man hører på musikk, sier Morten Zacho, cand.scient i idrett ved Københavns Universitet, ifølge det danske magasinet Fri.dk.

Da har vi nemlig lettere for å glemme ubehag.

Senk blodtrykket med musikk

Hører ikke pust og pes

- Du hører ikke lydene som ofte kommer når man anstrenger seg. Dessuten vil du få en musikalsk flyt som gjør at du glemmer tiden, sier Zacho.

Han mener Eye of The Tiger er den aller beste sangen å trene til, men presiserer likevel at man ikke alltid bør høre på musikk når man er ute og løper.

- Da går du glipp av alle lydene i naturen, som fuglene som kvitrer. Det er faktisk mange erfarne løpere som får den riktige flyten på grunn av løperytmen sin, som gjør at de etter hvert kommer i en slags meditativ tilstand. Det er vanskeligere å oppnå denne tilstanden når man hører på musikk, forklarer Zacho.

Musikk og trening

Hører du på musikk når du løper? (Avsluttet)
Ja, alltid. Jeg klarer meg ikke uten.(46%) 297
Noen ganger. Det kommer an på humøret mitt.(25%) 159
Jeg løper ikke.(15%) 93
Nei. Musikk er uaktuelt - jeg vil heller lytte til naturen og mine egne tanker.(14%) 90
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For de som foretrekker å høre på musikk, anbefaler Zacho at man hører på noe man liker. I tillegg burde man velge musikk der takten passer til det tempoet du skal løpe i.

Husk: Musikken avslører deg

Ifølge britiske forskere kan prestasjonene dine øke med 20 prosent når du hører på musikk under trening.

Men ikke spill for høyt! Du kan få øresus

Musikk som matcher hjerteslag

Ifølge forsker Costas Karageorghis ved Brunel university i London, ligger det riktige løpetempoet på omkring 120-150 BPM – hjerteslag i minuttet.

Ifølge Norges spesialkjede på løpesko, Löplabbet, vil derimot låter med en BPM mellom 160 og 170 passe for de fleste.

- Å løpe til en låt innenfor dette intervallet, vil gjøre det lettere å holdet tempoet oppe. Om du løper til en låt på130 BPM med markant takt, vil man fort tilpasse steget deretter og intensiteten daler tilsvarende, står det på nettsidene deres.

Andre mener trening er best uten støy

Løpelåter med riktig BPM (Her er noen eksempel på løpelåter med "riktig" BMP: )
SangArtist
Rebell YellBilly Idol
Pon De Replay (remix)Rihanna
GirlfriendAviril Lavigne
Wake me up before you go-goWham
Move your assScooter
FootlooseKenny Loggins
Knock on Wood (remix) 
Kilde: Löplabbet