Vis mer

Lanserer norsk iTunes-konkurrent

19. mai kommer Platekompaniets nye digitale musikkbutikk.

I dag kom pressemeldingen mange har ventet på. Den 19. mai er det klart for en norsk iTunes-konkurrent, og den er det Platekompaniet, sammen med Djuice og Aspiro som står bak.

For uinnvidde kan vi fortelle at det er snakk om en nedlastingstjeneste for musikkfiler.

Samarbeider med streaming-aktør

Aspiro har vært i medias søkelys den siste tiden, i forbindelse med at de jobber med en norsk konkurrent til Spotify, en streamingtjeneste som foreløpig går under navnet Wimp. Det er imidlertid usikkert om Wimp vil være en del av Platekompaniets nye musikkbutikk.

Det som imidlertid skal være klart, i følge Dagbladet, er at Platekompaniet ikke vil satse på en gratis, reklamefinansiert modell, kun en betalingstjeneste.

Platekompaniet fremhever spesielt en satsning på norske artister.

Les også: - Spotify har fjernet magien

Sørger for våre egne

- De internasjonale aktørene er lite opptatt av norsk musikk, ettersom Norge er et lite marked. Dersom norske artister skal få vist seg frem er det viktig at det finnes alternativer til de utenlandske aktørene, sier Rolf Presthus i Platekompaniet.

Det er foreløpig ikke mye mer vi vet om den nye satsningen, men i følge Dagbladet skal det avholdes en pressekonferanse mandag 18. mai, der alle detaljene skal avdukes.

Les også:
Wimp - norsk svar på Spotify
Spotify - musikkhimmelen