Kranglete bærbar - heve kjøpet?

Hei!

Sitter her med en "splitter ny" HP bærbar pc av typen Pavilion 9000. Det vil si, den er akkurat nå ankommet etter ett lengre opphold på service. Da innenfor garanti tiden. Første gang var det harddisken som måtte gi fyken, da innenfor garanti. Denne gangen er det det innebygde trådløskortet. Den må med andre ord tilbake samme vei for reparasjon.

Når har man krav til å heve kjøpet, og hvilken forskjell gjør det om garantien (1 år) er utgått? Vet det er flere som opplever problemer med disse pc'ene.

mvh David

Datadoktoren svarer

Hei David,

Det grunnleggende kravet for heving av et kjøp er
a) at det er en mangel, og
b) at den må være vesentlig.

Selger har i tillegg mulighet til å reparere mangelen, så kjøper må med andre ord finne seg i å vente på dette.

I praksis skal det altså svært mye til før man får hevet et kjøp, du kan imidlertid prøve deg: Det kan jo hende at butikken gir deg bedre service enn det lovgivningen tilbyr.

Du har nå PCen inne for 2. gang, og siden det er to ulike problemområder (disk & nettverksskort) må du gi selger/produsent anledning til å reparere. Om det imidlertid viser seg at det kommer stadig nye feil framover blir det en annen vurdering.…

Her finner du en gammel artikkel om emnet, og selv om det nå er forbrukerkjøpsloven som regulerer dette vil hovedpunktene fortsatt gjelde.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar