KOTOR II: Tilbake til rollespill-himmelen?

På E3-messen fikk vi endelig mulighet til å prøve oppfølgeren til et av de aller beste rollespillene noensinne, Knights of The Old Republic. Lurer du på hva som er nytt? Les videre.


Knights of The Old Republic, som kom ut på XBox i fjor høst, ble raskt en av våre yndlings rollespill, og det spillet som bruker Star Wars-lisensen på den mest originale måten. Det kom ikke som noen sjokk at en oppfølger var på trappene, men det var likevel svært spennende å få tatt en prat med utviklerne av spillet og bli vist nyhetene.

Det er Obsidian Entertainment, og ikke Bioware, som tar seg av utviklingen av spillet. Atl tyder på at de ikke innfører noen dramatiske endringer, men rett og slett forbedrer konseptet og forteller en ny historie samtidig. Selv om Obsidian ikke ville fortelle oss spesielt mye om hva KOTOR II nøyaktig handler om, er det klart at spillet vil foregå fem år etter den første tittelen. Denne gangen spiller du som en Jedi, som er blitt fjernet fra resten av ordenen som straff. Du vil møte noen av de kjente karakterene fra det forrige spillet, men det dukker opp også nye bekjentskaper.

Du vil også besøke en rekke nye verdener, og spillet består alt i alt av syv planeter. To av disse er kjente fra det første spillet, men resten er helt nye. Områder du får tilgang til på disse planetene vil også være større.

Nye krefter

Personene vi styrer får tilgang til en rekke nye Force Powers, altså spesialegenskaper som baserer seg på Kraften. Blant annet kan vi nå se på andre hvorvidt de heller seg mot det gode eller det onde, og se små glimt av fremtiden som hjelper oss med å finne løsninger på gåter.


Utviklerne sørger for at det nye spillet blir mye mer balansert når det gjelder karaterene - i den originale KOTOR var Jediene så kraftige, at det etter hvert nesten ikke var nødvendig å bruke resten av de tilgjengelige personene. I tillegg kommer det en del nye karakterklasser, men de er gjerne tilgjengelige kun for de som støtter enten den mørke eller den lyse siden.

Dine avgjørelser og oppførsel vil nå også påvirke dine venners moralske standpunkt, og det kan føre til konflikter blant dine allierte.

Visuelt virker spillet ganske uforandret, både når det gjelder grafikken og grensesnittet. Det kan selvsagt godt hende at dette blir finpusset videre i utviklingen.

Vårt inntrykk er i alle fall at fansen av KOTOR vil få mer av det samme, men med etterlengtede forbedringer. Og det er jo ikke akkurat negativt, tatt i betraktning hvor bra det første spillet var. Vi må uansett vente en stund, for KOTOR II slippes først i februar 2005 - både på PC og XBox.


[Ugjyldig objekt (debatt)]