Korrupt minneplugg

Hei,

Har nylig kjøpt meg en minnepenn fra Kingston type DataTraveler 200.
Fyllte den opp med viktige ting fra jobben og tenkte at alt skulle gå greit.
Det var inntil jeg hadde brukt den 4-5 ganger, ved å sette den inn i maskinen og tatt den vanlige prosedyren med å "trygg fjerning av maskinvare" for så å kunne ta den ut av maskinen.

Helt uten videre så sluttet den å virke, i stede for å generere det gitte navnet jeg hadde gitt den så kom det bare opp "removable disk".
Av en eller annen grunn så tror nå usb sticken at den er en CD/DVD spiller, noe som bekreftes av at når jeg prøver å åpne den så kommer det "please insert a disk into drive".

Dette pågikk en stund og jeg får scannet den med jobbpc'en (microtrend officescan, XP), denne scannen tar litt tid men gir ingen resultater.

Til ca 2 mnd seinere så prøver jeg en siste gang med Vista på min private pc, siden jeg har prøvd dette før på vista så hadde jeg ikke noe stort håp.

Jeg satte den inn i pc'n som vanlig og åpnet min datamaskin, og til min store overraskelse så funka USB sticken helt vanlig.

Innen 10 min så hadde AVG (vista) reagert på en trojaner som hadde lurt seg inn på sticken, jeg prøvde å fjerne det på vanlig måte, som poweruser og jeg prøvde å legge trojaneren i "hvelvet".

Etter dette så scannet jeg sticken 4 ganger, tok den ut av pc'en, inn, ut , og inn.. og den har da slått seg vrang igjen.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få fikset sticken, den kostet tross alt 1500kr (64GB) og jag har masse viktige ting fra jobben som jeg nødig vil miste.
Har sent mailer til kingston, men de kan ikke hjelpe meg...

Har dessverre ikke navnet på denne trojaneren.

Kanskje du veit om noen spesialiserte stick-scanner programmer?
eller et program som kan gjenopprette eller gjerne fikse dette..
Håper du kan hjelpe siden dette skaper stor frustrasjon

Mvh ES

Datadoktoren svarer

Hei

Synes du har gjort dette veldig komplisert. Og de viktige dataene fra jobben befinner seg vel ikke bare på denne minnepluggen? Da den plutselig virket, hvorfor kopierte du ikke over dataene mens du hadde kontakt, i stedet for å søke etter virus etc.?

Jeg ville rett og slett formatert minnepluggen og så kopiert over dataene igjen.

Hvis dette ikke nytter er det sannsynligvis rett og slett en feil på minnepluggen. Virusprogrammer går gjerne i spinn hvis de støter på korrupte lagringsmedier. Da er det bare å kontakte forhandleren og få byttet den ut, det burde være en grei garantisak.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar