Konsollkrigen i 2002

Det er ikke lenge til konsollkrigen når Europa for fullt. Samtidig slippes X-Box på det vanskelige japanske markedet. Hvilke fremtidsutsikter har maskinene i de forskjellige verdensdeler?

De fleste har vel for lengst fått med seg at det har aldri vært så vanskelig å være en spillkonsoll som nå for tiden. Tre kjempeaktører slåss om oppmerksomhet med enorme markedsføringskampanjer, påkostede spill og moderne design.

USA er foreløpig det eneste landet hvor alle tre konsollene, PlayStation 2, GameCube og X-Box, er lansert. I Japan lanserer Microsoft sin X-Box om en måneds tid, mens vi i Europa får som vanlig alt sist, og får X-Box og GameCube i løpet av våren.

Amerikanske tilstander

På det amerikanske markedet er det uten tvil Sony og deres PlayStation 2 som dominerte salget i den kritiske førjulsperioden i fjor. Når det gjelder de andre konsollene, lå det totale salget i 2001 på 1,3 millioner X-Box-maskiner, og 1,2 millioner GameCuber.

Euro-fremtiden

Det som er interessant er om det europeiske markedet vil følge det samme mønsteret etter at Nintendos og Microsofts konsoller slippes her. Det er ganske sikkert at PlayStation 2 vil lede salget en god stund fremover – den har flere fordeler, til tross for at selve teknologien er underlegen, spesielt i forhold til X-Box. PS2 er imidlertid billig, og det viktigste av alt – det er massevis av spill å velge mellom, blant dem mange førsteklassestitler, og flere er på vei. Det er tross alt spillutvalget som er det viktigste når det gjelder en konsoll, og i denne avdelingen er PS2 suveren.

X-Box er en konsoll som til en viss grad frir til mange av de samme brukerne som kunne tenke seg en PS2. Begge maskinene er fulle av tilleggsfunksjoner, med muligheter for DVD-avspilling, internett-tilgang og innebygd harddisk (ikke alle av disse er tilgjengelige for PS2 for øyeblikket, men de kommer...). Med andre ord – vil du ha mest mulig stæsj i én boks, står valget mellom Sony og Microsoft. Problemet til X-Box er en mulig mangel på toppspill utenom store titler som Halo og Dead or Alive 3. Spillene som lanseres samtidig med konsollen er vel og bra, men X-Box-eiere har foreløpig lite å se frem til, i motsetning til PS2-folket som helt fra begynnelsen av kunne glede seg til Gran Turismo 3 eller Metal Gear Solid 2. Det gjenstår å se om det kommer flere slike høyprofilspill til X-Box.

Nintendo prøver å satse på et annet segment av markedet enn konkurrentene. I stedet for å pakke mest mulig inn i konsollen sin, designet de heller en liten, fargerik boks, bare for spilling. Til gjengjeld koster den mindre enn de andre maskinene. En annen fordel er at Nintendo vil ha et bredere spekter av spill enn tilfellet var med for eksempel Nintendo 64, og har tegnet avtaler med mange tredjepartsutviklere. Dette betyr at GameCube-eierne får nå mange spill som hittil har vært reservert andre plattformer.

Hvem som stikker av med seieren på det europeiske markedet er vanskelig å forutsi, men som sagt er vi ganske sikre på at PS2 vil selge godt en god stund fremover. Den høye prisen til X-Box er et problem, maskinen vil koste betydelig mer i Europa enn i andre deler av verden, og her har Nintendo en stor sjanse med sin rimeligere konsoll.

PlayStation 2 har vært tilgjengelig i Norge siden november 2000, og koster nå rundt 2.500 kroner. X-Box kommer 14. mars, og vil koste 3.900 kroner. GameCube kommer til Norge rundt april, med en prislapp på under 3.000 kroner – den endelige datoen og prisen blir offentliggjort førstkommende mandag.

X-Box i Japan

Det blir også interessant å følge med på hvordan det amerikanske X-Box-monsteret vil klare seg på det, ganske så spesielle, japanske markedet. I og med at både Sony og Nintendo er japanske selskaper, og at japanerne er kjent for sine noe spesielle preferanser når det gjelder spill, kommer X-Box til å møte knallhard konkurranse. Heldigvis har Microsoft innsett dette, og har blant annet gjort kontrolleren noe mindre. De første spillene til X-Box er også mer Japan-orienterte, med titler som Silent Hill 2, Onimusha og Dead or Alive, mens amerikanske storselgere som Halo foreløpig blir oversett.

Vi kommer naturligvis tilbake med mer informasjon ved lanseringen her hjemme, og i mellomtiden kan du lese om våre X-Box inntrykk her, samt våre to GameCube artikler her og her.