AJ Marini på spillkafeen Cyberzone i Oslo
AJ Marini på spillkafeen Cyberzone i OsloVis mer

Klart for Battlefield: Vietnam

Nå er det ikke lenge til Battlefield: Vietnam lanseres, og vi har i denne anledning tittet på spillet og tatt en prat med utviklerne.

Battlefield: 1942, utviklet av svenske Dice, ble en kjempesuksess takket være den glimrende spillbarheten og kombinasjonen av kjøretøy og fotbasert kamp. Spillet har etter hvert fått et enormt miljø rundt seg, med flere flotte modifikasjoner tilgjengelige. Nå, to tilleggspakker senere er det klart for en ordentlig oppfølger, som denne gangen finner sted i Vietnam.

Produsenten av spillet, AJ Marini, var nylig i Norge og viste oss en god del av hvordan Battlefield: Vietnam kommer til å bli. Og vårt inntrykk er at selv om spillet i utgangspunktet ikke skiller seg dramatisk fra gode, gamle BF: 1942, er det likevel en flott oppgradering.

Nye elementer

Det sier seg selv at spillet foregår i Vietnam, og det innebærer at brettdesignen er ganske annerledes. Borte er de åpne ørkenområdene i Nord-Afrika, erstattet med tett jungel og elver. Variasjonen i brettene er selvsagt ivaretatt, og ikke alle brett foregår i jungelsettingen, men det er klart at det er mye mer vegetasjon i spillet enn det var i BF: 1942. Noen av brettene vi så egner seg for eksempel ikke til tanksbruk, fordi trærne står såpass tett sammen. Andre brett foregår i byer og har massevis av utbrente bygninger å skjule seg i.


De nye brettene tegnes av en fullstendig omskrevet grafikkmotor, som er i stand til å vise langt flere detaljer, spesielt nettopp trær, busker og gress. Animasjonene på spillerne er også forbedret, og vi synes det hele ser riktig så spektakulært ut, selv om motoren ikke nødvendigvis viser grafikk av Doom III-kvalitet.

Kjøretøy har alltid vært en vesentlig del av Battlefield-opplevelsen, og i denne omgang er det én stor nyhet: helikoptre. Den amerikanske siden får fire maskiner, både angreps- og transporthelikoptre. Den nordvietnamesiske hæren har bare en type helikopter. Kontroll av helikoptre kan kreve litt tilvenning, men det er fremdeles ukomplisert, og med litt trening bør de fleste bli solide helikopter-piloter. Det er i alle fall ingen tvil om at helikoptre tilføyer spillet en helt ny dimensjon.

Utviklerne Dice har sørget for at den nordvietnamiesiske og den amerikanske siden er godt balansert, og det virket i hvert fall sånn på de brettene vi prøvde. Vi spilte flere runder som NVA, og klarte å jule opp amerikanerne grundig.


Andre nyheter vi la merke til er for eksempel en måler som viser hvor lenge du må stå i nærheten av et flagg for å ta over kontrollpunktet. En tilsynelatende liten ting, som faktisk utgjør stor forskjell. Det er også lagt til markører som viser avstanden til flagg og andre objekter.

Napalm om morgenen

Dice har satset på mer Hollywood-følelse i spillet, og det er ikke meningen at det skal være en realistisk og historisk korrekt krigssimulator. Et element vi liker svært godt er at spillet inkluderer en lang rekke lisenserte låter fra 70-tallet, som du kan høre på mens du sitter i kjøretøy. Det bidrar virkelig til å øke stemningen! Du kan også legge inn egne MP3-filer om du ønsker det.

Det er ikke lenge til Battlefield: Vietnam kommer i butikkhyllene, og vi kommer selvsagt tilbake med en full anmeldelse så snart vi mottar ferdig kopi av spillet. Spillet virker i alle fall meget lovende, og vi er sikre på at alle Battlefield-entusiaster vil løpe til butikkene 19. mars.