Kjekt å ha?

Vi har alle opplevd å kjøpe produkter vi egentlig ikke hadde behov for. I denne spalten forteller vi deg hva du trygt kan kjøpe, og hva du bør styre unna!

Vi oversvømmes av MP3-spillere, mikro-PCer, lomme-DVD-spillere, digitalkameraer, lekre mobiltelefoner og andre typiske gadget-produkter.

Felles for dem alle er at de blir lekrere og lekrere, og pirrer "MÅ HA"-nerven i oss. For mange av oss ender det med at vi bruker penger på ting vi ikke helt trenger - eller noengang kommer til å bruke til noe som helst ...

Siste: Creative Nomad Jukebox 3 - 20 GB

Mange av oss ser på duppedingser som en forlengelse av oss selv - vi kjøper ikke slike produkter bare fordi de er nyttige, men fordi de står i stil til hvem vi er, og hva vi ønsker å identifisere oss med. Vi bytter for eksempel mobildeksel etter humør og antrekk, og ville heller løpt naken rundt på Karl Johan enn å bli sett med en betongkloss i hånden, a la Nokia 1610.

Problemet er bare at ting som umiddelbart virker veldig kule, blir raskest kjedelige. Dessuten er det et økonomisk aspekt ved det hele; duppedingser koster ofte mange tusenlapper.

DinSide tar problemene på alvor!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

DinSide tester enorme mengder med produkter hvert eneste år. I Kjekt å ha-spalten vil vi teste enda flere produkter, men med en litt annen vinkling. Ting skal nemlig være like "kjekke-å-ha" som nyttige. (Skal jeg være helt ærlig, er det ikke alltid nyttig-faktoren betyr noe, f.eks. har jeg for lenge siden kjøpt en GPS-sak som jeg aldri har funnet på noe fornuftig å bruke til. Denne dukker likevel opp når jeg skal forklare venner og bekjente hvor viktig det egentlig er å vite nøyaktiv hvor man befinner seg i verden - pluss minus ti meter.)

Alle produkter vil testes i en periode på minst tre uker, for å avdekke "litt-lei-av-å-ha-syndromet", som inntreffer når vi som har lyst på de underligste ting har fått det vi drømmer om, for så bare å legge dem ned i en skuff og glemme dem.

Vi måler - fullstendig subjektivt - om produktene er "kjekke å ha" (KÅH-faktoren), om de er nyttige, om de er brukervennlige og om de egentlig gir noe status og er verdt å vise frem til andre (status-faktoren). Dessuten er det naturligvis viktig å vite om et produkt ganske enkelt er litt for harry ...

Velg testprodukt fra menyen til venstre!