Kalibrering gir bedre resultater

For å kalibrere hjemmeutstyret ditt er det best med skikkelig kalibreringsutstyr, men ditt eget øye kan også bidra til bedre resultater.

Skriveren din kan mer enn du tror!

  1. Kalibrering gir bedre resultater


Som nevnt på den forrige siden: Er skjerm og skriver kalibrert riktig, kan du med meget god nøyaktighet se på skjermen hva du er i ferd med å skrive ut. Det beste er naturligvis å kjøpe ordentlig kalibreringsutstyr, og prisen er ikke avskrekkende selv om det fort blir et par tusenlapper. Blant de mest anerkjente kalibreringsanretningene til skjermer innenfor en overkommelig prisramme er ColorEyes display, Monaco Optix XR Pro og GretagMacBeth Eye-one display 2, som alle koster fra 1500-2000 norske kroner. Som vi også antydet på forrige side, er billige LCD-skjermer ikke av god nok kvalitet til at kalibreringen blir like effektiv – hva slags vinkel du betrakter skjermen fra har nemlig stor innvirkning på fargene, og det er også større forskjell mellom en nylig påslått skjerm og en som har stått på en halvtime.

Kalibrering for hånd

Vis mer


Du kan kalibrere skjermen ”for hånd”; for eksempel med verktøyet Adobe Gamma, som følger med Photoshop. Følg instruksene for å lage en profil tilpasset skjermen din. Det skal nevnes at den nok ikke vil være helt korrekt, siden øyet ditt vil bli lurt av lyset i omgivelsene, i tillegg til at du ikke vil være i stand til å skille godt nok, men det er sannsynligvis bedre enn ikke å kalibrere i det hele tatt. Det mest oppsiktsvekkende vil sannsynligvis være når du justerer fargetemperaturen på skjermen – de fleste skjermer kommer med en temperatur på over 9000 grader Kelvin, som ikke er fargenøytralt, men heller mot blått. Prøv deg frem til der du opplever hvitt som mest nøytralt; sannsynligvis mellom 5.000K og 6.500K. Med en kalibrert skjerm og tilhørende skjermprofil, er du klar til neste steg. Åpne Photoshop og bildet du ønsker å skrive ut.

Det beste er nå om du har en ICC-profil på input-enheten, altså kilden for bildet (kamera, skanner…). Det første du da vil gjøre er å gå til edit-assign profile, slik at fargene vises riktig i Photoshop. Hvis du ikke har noen ICC-profil på denne enheten (prøv Google også), kan du bruke enten sRGB eller Adobe RGB som er mest vanlig, eller bare la være å foreta deg noe. Rediger så bildet slik du ønsker og lagre det.

Husk: Jobb på kopier!

Lag så en kopi av bildet som du jobber videre med, slik at du har "originalen" til senere. Nå skal vi tilpasse denne kopien til skriveren og papiret du skal skrive ut på. Dette gjøres gjennom view->proof setup->custom. Velg riktig profil i profile-boksen (forutsetter at du har installert profil for skriver/ark) og huk av for sortnivåkompensasjon. Dette gjør at sortnivået på skjermen blir likt som det mørkeste skriveren klarer å gjengi på det valgte arket. Sørg også for at det ikke er noe kryss på ”preserve RGB numbers”.

Vis mer


Valget ”Rendering intent” kan du eksperimentere med – som regel vil ”Relative Colorimetric” gi det mest korrekte resultatet, selv om perseptuell enkelte ganger kan være den beste innstillingen. Da gjøres bildet noe lysere slik at du vinner detaljer i skyggeområder, og dessuten er den godt egnet for fargesterke bilder.
Som du ser på bildet kan du også simulere det sorte blekket. Dette vil gi deg et bedre inntrykk av kontraster enn om du bare viser det ”vanlig” på skjermen. Siden du fortsatt leser denne artikkelen, har du sikkert opplevd å bli skuffet av en utskrift som har hatt langt mindre konstraster enn det du så på skjermen. Legg også merke til detaljer i skyggepartiene når du simulerer – det kan være at du blir nødt til å gjøre noen grep for å fremheve detaljene. På samme måte kan en simulering av papirfargen hjelpe deg slik at du får frem detaljer i høylysene.

Ved å trykke av og på preview kan du se forskjellene mellom det du ser på skjermen og det du vil få ut på skriveren. Hvis forskjellene ikke er spesielt store, betyr det at det meste av farger ligger innenfor skriverens gamut. Er det store forskjeller, derimot, kan det lønne seg å justere sort- og hvitnivået via levels-funksjonen i Photoshop, slik at du øker kontrasten (evt via curves hvis du er komfortabel med det). På samme måte kan det også være smart å øke fargemetningen (via hue/saturation-menyen under image-adjustments), slik at utskriften din får tilstrekkelig med kontraster. Det har seg nemlig slik at skjermen din gjengir langt større kontraster enn det du får på arket når du skriver ut.

Klargjøring for utskrift

Når du har gjort eventuelle justeringer i forhold til kontrast, fargemetning, fargestikk og hva enn det måtte være og synes bildet ser bra ut, kan du konvertere bildet til den aktuelle profilen for utskrift (husk at du ved å bruke view-menyen kun forhåndsviser hvordan utskriften vil bli). Sørg for at du ikke har aktivert fargestyring i skriveren (dette lar du Photoshop ta seg av), eller så risikerer du at det blir ”dobbelt opp”. Hvordan du skriver ut er litt forskjellig fra skriver til skriver – det beste er om skriveren kommer med en egen utskriftsmodul, som gir deg meget god kontroll på det som skjer. Vår testskriver for anledningen, HP Photosmart Pro B9180, legger til en slik i Photoshop under Automate-menyen, og den ser du bilde av under:

Vis mer


Forhåpentligvis vil disse tipsene gjøre utskriftene dine likere det du har på skjermen enn du har hatt fra før. Har du fortsatt litt å gå på, kan det lønne seg å kjøpe kalibreringsutstyr omtalt i begynnelsen av denne artikkelen, og husk at belysning i rommet du sitter i også har veldig stor (, men forskjellig) innflytelse både på skjerm og ark.

En takk går til Gregersen for lån av testrom og til HP for lån av skriver.

Aktuelle lenker: Test av blekkskrivere | Test av multifunksjonsskrivere