AppleCare: Apple vil selge deg en utvidet garanti. Foto: Skjermdump Apples nettsider
AppleCare: Apple vil selge deg en utvidet garanti. Foto: Skjermdump Apples nettsiderVis mer

Ja eller nei til AppleCare?

Kjøpte du iPad i fjor vil du snart få en e-post fra Apple.

Det begynner nå å nærme seg et år siden jeg kjøpte min private iPad.

Maskinen ble innkjøpt i USA, og var således ikke omfattet av det norske reglene som gjelder ved forbrukerkjøp. I denne perioden har jeg imidlertid hatt en begrenset verdensgaranti fra Apple, og den fikk jeg nå altså tilbud om å utvidet med nok et år.

AppCare = utvidet maskinvaredekning

I følge e-posten jeg mottok fra Apple løper altså min nåværende garanti snart ut, og de vil altså nå friste med en ny "AppleCare Protection Plan for iPad".

Det store spørsmålet er selvsagt hva den utvidede garantien til 649 kroner omfatter.

Avtalen omfatter for det første reparasjons- og erstatningsservice for:

  • iPad-en, medfølgende strømadapter og USB-kabel, og batteriet.
Jeg må innrømme at batteri-biten ved første øyekast virket fristende for meg. En av de store fordelene til iPaden er jo den gode batterilevetiden på opp mot 10 timer.

En fotnote i tilbudet tar imidlertid bort store deler av moroa: Servicedekningen gjelder kun for batterier som har mindre kapasitet enn 50% av det spesifiserte ladenivået. Det skal altså mye til...

Bedre support

I tilegg skal AppCare gi deg økt support, og Apple nevner blant annet:

  • Tilgang til support fra Apples eksperter uansett hvor du er i verden
  • Hjelp med iPad-en, iOS, tilkobling til trådløse nettverk, sending av e-post, nedlasting av apper og mer
Akkurat her faller jeg litt ut. Hvis jeg, etter å ha hatt iPaden i 11 måneder, fortsatt ikke klarer å koble til nettverket, synkronisere mot iTunes, eller laste ned applikasjoner, så burde jeg vel strengt tatt ha solgt den for lenge siden...

Med andre ord: Jeg lar meg ikke imponere av AppCare-tilbudet til 649 kroner, og sier nei.

Hvem passer det for, og fins det alternativer?

Hvis du har kjøpt iPaden din i Norge hadde jeg holdt meg unna AppleCare:

De norske reklamasjonsreglene er såpass gode at du uansett vil være dekket av Forbrukerkjøpsloven om mangler ved produktet skulle oppstå.

Hvis du i likhet med meg har fått iPaden din fra utlandet blir det en litt annen vurdering. Personlig synes jeg altså likevel at prisen blir for høy, sammenlignet med hva du faktisk får. Tilhører du den gruppen som er livredd for at elektronikken skal ryke kan det imidlertid være et alternativ.

Bare husk dette: De fleste har allerede en privat innbo- og reiseforsikring, som kan påberopes om uhell skulle være ute.

Et annet alternativ er å kjøpe en ren tilleggsforsikring som dekker deg mot uhell, enten alene - eller som en utvidet innboforsikring. Prisen vil her være omtrent det samme, i visse tilfeller også litt rimeligere, og da har du også den store fordelen at det ikke bare er iPaden din som er dekket. Et eksempel på Verdisaksforsikring ser du her.

Du kan se nøyaktig hva AppleCare tilbudet for iPad omfatter her.