iTunes gir etter

Avtalevilkårene følger endelig norsk rett.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon kan melde om en viktig seier i kampen for mer forbrukervennlige løsninger på nettbutikker. iTunes Music Store har - etter en tidkrevende prosess - gått med på å endre flere av sine avtalevilkår.

Forbrukerombudet fikk allerede i 2006 en klage fra Forbrukerrådet, som påpekte at iTunes' vilkår var uklare og ubalanserte. I tillegg til at disse gikk under engelsk i stedet for norsk rett, var de fulle av ansvarsfraskrivelser og i strid med markedsføringsloven. Andre ting som ble tatt opp var spørsmål omkring angrerettens gyldighet, vilkårenes geografiske begrensninger og bruk av DRM for å låse musikken til Apples egen iPod.

Europeisk mal

Vis mer


Etter flere møter har iTunes nå akseptert å endre sine avtalevilkår. iTunes melder også om at de nye norske avtalevilkårene skal danne en mal for avtaleutformingen i andre europeiske land.

De nye vilkårene ble implementert 15. januar 2008, og her er de viktigste endringene:

  • Ved første gangs kjøp vil de viktigste reglene nå fremkomme på forbrukerens dataskjerm som en punktliste.
  • Tidligere var kontrakten underlagt engelsk rett. Nå er det norsk rett som gjelder.
  • De gamle avtalevilkårene ga iTunes rett til ensidig å endre vilkårene på en rekke punkter, både for allerede gjennomførte handler og for fremtidige kjøp. Disse vilkårsendringene kan nå kun gjennomføres for fremtidige kjøp. Dersom vilkårene endres, må forbrukeren på en enkel måte informeres om endringene.
  • Ved feil og forsinkelser har iTunes i tillegg akseptert et utvidet erstatningsansvar enn de hadde tidligere.
Men på ett punkt har ikke Apple forandret syn - bruken av DRM. Her pågår fremdeles en diskusjon mellom iTunes og flere europeiske forbrukerorganisasjoner.

Kilde: Forbrukerombudet.no