Foto: Brynjulf Blix
Foto: Brynjulf BlixVis mer

iPad - det nye musikkinstrumentet?

Det var kanskje ikke meningen, men slik har det blitt.

Det virkelig smarte med iPad, i motsetning til tidligere nettbrett, var at den tok virtualiseringen ett skritt lenger enn å peke på symboler som var kjent fra generell databruk, med en penn. Elementene på skjermen så ut som og kunne manipuleres med fingrene som om de var "virkelige" elementer, dermed ble opplevelsen intuitiv og lett å lære.

Derfra var veien kort til iPad som universaldings, hvorfor lage egen maskinvare? Alt som hadde knotter, spaker og andre kjente elementer kunne designes slik at de ligner på de virkelige forbildene. Når de samtidig oppfører seg nesten på samme måte kunne de i svært mange tilfeller erstatte originalene - og til en langt lavere pris.

For at dette skulle være vellykket måtte den visuelle responsen være på plass. Brukeren må oppleve at man har kontakt med det elementet man flytter, og at man har kontroll. Det skal ikke glippe og skli ut, det skal føles som om man har et godt feste på fingertuppen.

Dette krever både kraftig grafikkprosessor og mye generell prosessorkraft, noe som de forskjellige generasjonene av iPad har blitt utstyrt med i stadig større grad.

Men også operativsystemet må være raskt til å prioritere oppgaver, slik at responsen føles naturlig og uten glipper og forsinkelse.

Dette er helt sentralt når man skal lage sanntidsprogrammer, som musikkprogrammer med virtuelle instrumenter, og nesten like viktig når det gjelder spill. Slår du på en virtuell tromme skal ikke lyden komme etterpå når fingeren er på vei tilbake. Den samme umiddelbare responsen forventer vi også for lyd i spill.

Virtuell DJ Vis mer


Det er her Apples iOS skiller seg fra Android.

Les også: Slik komponerer du musikk på iPad

Fordelen med iOS

Apple hadde helt fra starten støtte for "low latency audio" som betyr at all lyd håndteres med minimal gangtid i systemet. Siden ingenting skjer samtidig i generelle operativsystemet til datamaskiner, men utføres etter forskjellig prioritet, er det her kjernen til hva som er mulig å få til av responsiv programvare ligger.

Utviklere for Android har meldt om responstid på over 100 millisekunder, avhengig av maskinvaren. Da snakker vi om avspilling av lyd fra for eksempel anslag på en tangent på skjermen. Hvis vi snakker om prosessering av lyd inn på en Android enhet snakker vi om mange (over 10!) sekunders forsinkelse i responsen.

Android er rett og slett ikke skrudd sammen for å håndtere lyd i sanntid.

Virtuell gitarforsterker og effekter Vis mer


Derfor finnes det mengder av programmer for iOS som erstatter synther, samplere og trommemaskiner. Det finnes opptakere, effektenheter for gitar, hele virtuelle studioer som du betjener med fingertuppene. Og alt fungerer like bra som eller bedre enn spesialdesignet maskinvare.

Virtuell MIDI og Audio Bus

På en iPad eller iPhone kan du også sende MIDI-styring eller lyd mellom forskjellige programmer som kjører samtidig.

Virtuell MIDI er støttet i selve operativsystemet, slik at for eksempel en sequencer-app som Genome kan styre lydene i appen SampleTank.

Audiobus kobler sammen musikk og lydapper. Vis mer


Audio Bus er et tilleggsprogram som snart slippes, som tar seg av å sende lyd mellom programmer. Et enkelt eksempel er å spille en virtuell synt på et eksternt keyboard og sende lyden fra den virtuelle synth-appen inn i en avansert opptaksapp som f.eks. Auria.

Og alt dette skjer uten merkbar forsinkelse, bufferstørrelsen kan settes ned til 128 samples. Det er som å bruke en vanlig Mac eller PC.

iPad 4 er mye kraftigere

Det er også greit å vite at den nye 4. generasjon iPad mer enn dobler prosessorkraften sammenlignet med forgjengeren. I det virtuelle musikkstudioet Auria bruker referanse-innspillingen som kommer med som demo, bare 21% CPU på iPad 4, mens iPad 3 bruker hele 52%! Da snakker vi om avspilling av 24 lydspor med omfattende signalprosessering i sanntid. Samtidig er grafikkresponsen ved all redigering enda mer responsiv og kjapp.

Det samme gjelder også apper som håndterer video, den nye iPad er flere ganger raskere på mange tidkrevende oppgaver, spesielt rendring, som kan gjøres flere ganger raskere med 4. generasjon iPad.

Det nye musikkinstrumentet?

Korg iKaossilator - berøringsinstrument. Vis mer


Man vil aldri kunne spille Beethovens klaverkonserter på en iPad, eller Paganinis capricer for den saks skyld. Men veldig mye annen og moderne musikk bygger på helt andre teknikker, hvor musikken ikke spilles i sanntid, men lages ved å forme lyd på andre måter. Vi snakker om elektronika i alle fasonger, men også mer tradisjonelle lydbilder som er programmert, ikke spilt.

Til iOS finnes det mengder av programmer som er spennende å utforske, fra de banale til geniale og i mange lave prisklasser, helt ned til gratis. Uansett er prisnivået på en iPad pluss flere håndfuller av programmer tilsammen langt lavere enn hva du må ut med for et enkelt keyboard og en bærbar PC eller Mac. Og ofte både mer praktisk og morsommere, men noen ganger mer frustrerende på grunn av begrenset skjermstørrelse.

Hva med Windows?

Store, liggende berøringsskjermer blir det nok en liten stund til vi ser fra Apple, men neppe så alt for lenge. Windows 8 kommer for fullt med tilsvarende konsept, og er ikke noe man skal avfeie. Her er det jo også støtte i operativsystemet for lyd uten forsinkelse pluss alle berøringsegenskapene.

Så er det opp til programvareutviklerne å utnytte dette.

Les også: Bruk iPad til å ta opp mange lydspor